Moeten mijn onderhuurders het beschadigde tapijt vergoeden?
Ik heb mijn flat een paar maanden onderverhuurd aan twee studenten. Ze hebben zich uitstekend gedragen (of in ieder geval geen sporen van wangedrag nagelaten), maar hebben wel vlekken van ranja midden op het tapijt in de woonkamer achtergelaten. Hun moeders hebben geprobeerd het eruit te krijgen met tapijtreiniger en HG e.d., maar dat heeft weinig effect gehad. Het is echt een opvallende plek (kon niet erger, eigenlijk). Heb ik nu recht op vervanging van het tapijt?
In het contract staat o.a.: "De huurder is verplicht om de schade die hij heeft veroorzaakt, te vergoeden of te herstellen." en
"Bij het einde van de huurovereenkomst levert de huurder de kamer in dezelfde staat op als de verhuurder en huurder samen in een opnamestaat hebben vastgelegd bij aanvang van de huur, met uitzondering hetgeen door ouderdom is teniet gedaan of beschadigd."
Heb ik nu recht op een nieuw tapijt in de woonkamer, of moet er gerekend worden met een soort afschrijving, wat het tapijtje van ca. 2-300 euro na 4 jaar nog waard is?
De ouders willen zien wat zij van hun verzekering vergoed kunnen krijgen, maar ik wil natuurlijk graag weten waar ik zelf recht op heb.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.