Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er verantwoordelijk voor de kosten van een sluipende waterlekkage in een huurhuis?

Ik woon in een huurhuis bijna 2 jaar. Echter hoorde ik op een gegeven moment water lopen maar kon niet ontdekken waar het nou vandaan kwam, het leek wel in de muren te zitten. Na verloop van tijd werd het steeds luider.
Nu kwamen we vanavond tot de schokkende ontdekking dat er een kraantje bij de hoofdkraan eigenlijk gewoon openstond waardoor veel water weg is gelopen. Het kraantje is vanavond dus ook meteen gemaakt en lekt dus nu niet meer. Het oude kraantje waarin rubbers zaten die versleten waren was gewoon op en versleten. Nu vraag ik me dus af wie er verantwoordelijk is voor de lekkage, de verhuurder, de waterleidingmaatschappij of ik?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je weet dat er iets lekt of mogelijk lekt en je belt de verhuurder niet zodat hij het op kan lossen dan heb jij toch echt een probleem.

De verhuurder woont er namelijk niet en kan dus ook niet zomaar binnenlopen om te kijken of alles nog 100% werkt.

Daarbij is hij afhankelijk van de huurder. Jij dus.

Er wordt hier nogal makkelijk gezegd dat de verhuurder "het maar moet uitzoeken" etc. Ik vind dat een belachelijke mentaliteit. Als het van een ander is dan mag het kapot. Schandalig. Ik zal het wel niet mogen zeggen maar aan mensen die zo'n mentaliteit hebben heeft de maatschappij niets. Dat soort volk staat ook langs de kant te kijken terwijl er iemand verzuipt.

Als ik de verhuurder was dan zou mijn vraag toch zijn aan jou waarom je niet eerder gebeld hebt. En dan zou ik als verhuurder toch even nadenken voordat ik alles zomaar ging vergoeden. Gezien hetgeen jij schrijft zou ik de schuld zeker voor een groot deel, zoniet alles + gevolgschade, bij jouw leggen omdat je wist dat er een lek was en niets deed.

Want dat schrijf je namelijk. Je wist er van. Niet slim.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Laat de verhuurder 't lekker uitzoeken met de waterleidingmaatschappij! Jij betaald waarschijnlijk genoeg huur en dit is NIET jouw probleem (behalve wanneer 't jouw spullen, dus ook vloer, beschadigd..) Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn mening is elke kraan die lekt na de hoofdkraan de verantwoording van de gebruiker, dus de huurder.
Met zekerheid niet de waterleidingmaatschappij.
Wellicht de verhuurder, als dit defect er twee jaar geleden ook al zat toen je het huis begon te huren. Maar in de tussentijd heb je meermalen de waterstand opgenomen, en heb je niet geconstateerd dat het toen lekte. Dus is het daarna pas gaan lekken, en dan ben je helaas zelf de pineut, dus betaal jij.
15 jaar geleden
volgens mij is de verhuurde verantwoordlijk voor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verhuurder is verantwoordelijk. Ik heb zelf ook een lekkage gehad waar bij 5 jaar lang er eens in de 4 maanden een paar druppeltjes van een plafond vielen. Heb daar nooit wat aan gedaan, maar dit jaar werd het erger.
Heb toen de woningbouwvereniging gebeld en die hebben kosteloos de boel gefixt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut de verhuurder, het is niet een kraantje wat door jou gebruikt wordt, maar een tapkraantje voor technische doeleinden. De verhuurder moet er voor zorgen dat dit soort dingen in deugdelijke staat zijn, en hoort bij algemeen onderhoud van de woning.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat de waterleiding binnen je huurwoning, dus inclusief aftapkraantjes, mits die geen direct onderdeel zijn van de watermeter, je eigen verantwoordelijkheid zijn.

Het is mogelijk dat een verhuurder de kosten draagt voor het repareren, het kan ook zijn dat ze de reparatie voor je (laten) uitvoeren, maar het (extra) verbruik is voor jouw rekening. Vergeleijk dit met de situatie met bevroren (en soms gesprongen) leidingen bij vorst. Reken maar dat je daar zelf voor mag opdraaien.

Ik vrees dan ook dat dit nog wel eens een dure grap kan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verhuurder is verantwoordelijk voor de lekkage. Zij moeten het pand tenslotte onderhouden. Jij huurt niet voor niets, het is niet jouw woning!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor het herstel van de waterleiding is je verhuurder verantwoordelijk. Voor het weggelopen water niet. Hoe kon de verhuurder weten dat de kraan lekte? Als de verhuurder na je melding direct gereageerd heeft dan is hij niet nalatig geweest. Schade door het water aan de inboedel is voor je inboedelverzekering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Waterleidingmaatschappij is verantwoordelijk tot de buitenmuur. Tot en met de watermeter is de verhuurder verantwoordelijk. Hierna is de huurder verantwoordelijk. Je schrijft alleen een kraantje bij de hoofdkraan. Dus dit zou dan een zogenoemde onderhoudskraan kunnen zijn. Dan zou ik zeggen dat de verhuurder hiervoor verantwoordelijk is. Met wel één aantekening. Als deze kraan wordt gebruikt om de verwarming bij te vullen dan is de huurder hiervoor verantwoordelijk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing