Kan het huurcontract als niet ontbonden beschouwd worden na opzegging door huurder bij eventuele openstaande kostenposten?
In mei heb ik mijn huurcontract per aangetekende brief opgezegd, met de opzegtermijn van 1 maand. Bij de eindafrekening kwam een openstaande kostenpost van 25 euro niet betaalde servicekosten naar boven + 10 euro extra te betalen servicekosten (op basis van een schatting voor de rest van het jaar).
Vervolgens raakte wij in een discussie over de staat van de kamer bij oplevering, waarbij de bewijsplicht bij de verhuurder ligt om aan te tonen dat de woonruimte verschild met staat bij aanvang. Om een voet tussen de deur te houden zei ik dat ik pas over zou gaan tot betaling van de verrekening servicekosten nadat we een akkoord hadden over de staat van oplevering. Vervolgens ging de verhuurder daar niet op in maar kreeg ik na 1 maand een ingebrekestelling met een aanzienlijke termijn om tot betaling over te gaan. Met de vermelding dat indien ik niet tot betaling over ga hij het huurcontract als niet ontbonden zal beschouwen en de maanden Juni en alle daarop volgende maanden (die ik nog in gebreke ben) de volle huurprijs op mij zal verhalen!
In hoe verre klopt dit juridisch? Omdat het hier om een gering bedrag gaat ben ik direct over gegaan tot betaling van het bedrag, omdat ik geen risico wil lopen! Toch ben ik erg benieuwd of de verhuurder in zijn recht staat?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.