Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe raak ik fruitvliegjes kwijt?

Alles flink schoongemaakt maar er zijn nog steeds fruitvliegjes. Hoe krijg ik deze weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welkom op GoeieVraag, het fruitvliegjesforum! Typ eens 'fruitvliegjes' in naast 'zoek' en verbaas jezelf met honderden tips over het kwijtraken van deze kleine huisvrindjes.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

Lees hier oma's tips:
http://www.vooroma.nl/schoonmaaktips/fruitvliegjes-bestrijden.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je last hebt van fruitvliegjes zet dan een paar bakjes met port in de kamer. Ik heb alles al geprobeerd en dit werkt echt.
Ze komen er massaal op af en ze verdrinken erin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
doe ik ook ..klopt ze zijn zo weg
Deo spuiten op de plaats waar ze zitten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fruitvliegjes komen graag op koffiepads af..
vaak is dat de oorzaak..

Toegevoegd na 39 seconden:
dus zorgen dat je deze niet in je keuken weggooit maar buiten..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat groente en fruit niet onafgedekt liggen. Winkels als de Xenos hebben vaak fijnmazige fruitnetjes die ideaal zijn tegen kleine vliegjes als de fruitvlieg.
Zorg dat afvalbakken goed afgesloten zijn en leeg ze regelmatig.
Maak legen flessen en potten goed schoon of breng ze meteen naar de glasbak.
Zorg dat uw kamerplanten niet in een te vochtige potgrond staan....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alles goed hebt schoongemaakt en na een paar uur zijn er toch nog fruitvliegjes, dan ligt er mogelijk toch nog wat ergens te rotten. Misschien dat iets ergens achter is gevallen. Althans dat is mijn ervaring met fruitvliegjes: ze gaan pas weg als er echt niets meer is voor ze om op te peuzelen. Het duurt alleen weel een paar uur voordat ze door hebben dat er niets meer is.
Bij grote vliegen helpt het om het raam open te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tips :

Sla fruitvliegjes niet dood. Ze zijn een voedingsbron voor juist meer vliegjes. Hebt u er toch een doodgeslagen, reinig dan goed na.

Fruitvliegjes komen voornamelijk op zuren en alcohol af. Zij voeden zich met zuren (fruit) rottende planten, fruit en schimmels. Ververs daarom regelmatig het water van uw bloemen en planten en zorg dat die niet 'te nat' staan. Fruitvliegjes zijn schijnbaar ook gek op Senseo koffiepads. Berg die op in een trommel.

Zet een schaaltje met 1 dl witte wijnazijn en een druppel vloeibare zeep op de plaats waar u het meest last hebt van de fruitvliegjes. Ze zullen er snel in verdrinken.

Steek kruidnagelen in een sinaasappel. Deze verdrijft de fruitvliegjes en is een lekkere luchtverfrisser. Om de dag vernieuwen.

Giet wat azijn in het overloopje van uw wasbak en in het afvoerputje. Daarin staat altijd water wat een ideale voedingsbron voor de fruitvliegjes is.

Zuig een vlooienband of vlooienpoeder met de stofzuiger op. Zuig daarna de fruitvliegjes op. Ze zullen in de stofzuiger omkomen.

Hang een ouderwetse vliegenplakker op.

Zet een schaaltje met een scheut ammonia neer.

Belangrijk :

De tips en trucs voor fruitvliegjes bestrijden en verwijderen op VoorOma.nl zijn aangedragen door derden. De makers van VoorOma.nl dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor de uitwerking van de tips en trucs en kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Lees aanwezige labels en gebruiksaanwijzingen goed door en volg deze op. Raadpleeg bij twijfel de fabrikant of een professioneel schoonmaakbedrijf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat de volgende tip je helpt:
Stop een stuk banaan of ander zoet fruit in een bruine papieren zak. Leg de zak open neer, de vliegjes komen er massaal op af. Doe dan voorzichtig de zak dicht en gooi hem weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak een fruitvliegjesval, door een restje bier, wijn, sap of limonade in een bakje te doen, en dat af te sluiten met een stukje folie... prik een paar gaatjes van ongeveer een halve cm in het folie...en zet het op een strategische plek neer...(waar je veel last hebt).
Werkt echt perfect...ze kunnen er in maar niet weer eruit...
(het kan even duren voor ze het ontdekt hebben...)

Let verder op dat je geen oud fruit of groente, of afval daarvan laat liggen...ook oude (rotte) aardappelen zijn vaak een bron... maar ook lege blikjes van bier of frisdrank trekken ze aan...je gft-emmertje niet te lang laten staan en af en toe met bleek reinigen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe geen vlooienband in je stofzuiger, je blaast dan iedere keer als je zuigt het gif je huis in!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o je bedoelt het gif wat op je zenuwenstelsel werkt ......
nah , laat maar
spuit deodorant
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plaats een basilicum plant erbij, is sierlijk en ze kunnen niet tegen de lucht en verdwijnen zeer rap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk staat alles er al maar ipv een schaaltje bestaat mijn fruitvliegjesval uit een glas met daarin: water, beetje azijn, beetje oploslimonade en 2 druppels afwasmiddel. Op het glas leg ik als deksel een papiertje met 1 piepklein (2 mm) gaatje. (ik maakt eigenlijk van het papiertje een omgekeerd punt hoedje en knip het puntje af maar weet niet of het duidelijk is). Op strategische plekken (naast het fruit, op het aanrecht) heb ik zo'n val staan, eenmaal erin komen ze er nooit meer uit en het voordeel is dat het er niet zo onsmakelijk uitziet en je het dagen kunt laten staan.
(Lees meer...)
amigo
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding