Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke nadelen heeft een automatische ontluchter?

Er blijft lucht in ons CV-systeem komen. Ik ontlucht al maandenlang drie tot vier keer per week, en elke keer komt er een beetje lucht uit. Overigens alleen bij het hoogste punt, overal elders hoor ik wel luchtbellen door de leidingen stromen, maar komt er geen lucht uit.

De druk was in oktober 1,9 tot 2,0 bar; nu 1,7 bar (op het hoogste punt).

Nu denk ik erover een automatische ontluchter te laten installeren. Of een lucht- en vuilafscheider, of hoe zoiets ook moge heten.

Zou zo'n ding helpen?
En... heeft zo'n ding ook nadelen? Zo ja, welke?
.
PS.
Ketel en expansievat zijn van 2022.

4 maanden geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Een automatische ontluchter heeft verschillende voordelen, zoals het automatisch verwijderen van lucht uit een verwarmingssysteem, maar er zijn ook enkele nadelen:

Kosten: De initiële aanschaf en installatie kan duur zijn in vergelijking met handmatige ontluchters.
Onderhoud: Automatische ontluchters kunnen onderhoud vereisen, zoals het vervangen van onderdelen of het schoonmaken van de ontluchter.
Verlies van water: Bij het ontluchten kan er water verloren gaan, wat kan leiden tot een lagere waterdruk in het systeem.
Minder controle: Sommige gebruikers geven de voorkeur aan handmatige ontluchting omdat ze meer controle hebben over het proces en de timing.
Risico op lekkages: Als een automatische ontluchter niet goed functioneert of versleten raakt, kan dit leiden tot lekkages.
fremar
4 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing