Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het goedkoopste product met nul calorieën om in te bakken?

Dit mag zowel voedingsmiddelen als producten zijn.

Het liefst één product voor alle soorten van bakken en braden: een ei, vlees, aardappelen etc.

Ik zag een filmpje viraal gaan dat iemand een stukje komkommer in een verhitte pan deed uitsmeren en dat dan je ei niet aan de pan vastbakt. Dit werkte bij mij helemaal niet goed. (Of ik deed het fout?)

Tips en goede ervaringen zijn welkom.

6 dagen geleden
454
Amadea
6 dagen geleden
Dat filmpje moet fake zijn. Het is niet mogelijk om zonder vetstof te bakken.
teusvh
6 dagen geleden
Ben ook benieuwd of je een serieus antwoord op je vraag gaat krijgen. Het enige product met nul calorieën dat ik kan bedenken is water. En nee, daar kun je niet in bakken. Tefalpan al geprobeerd?
Alex1995
6 dagen geleden
@amadea welkom in het influencer tijdperk. Vond het ook al te mooi klinken om waar te zijn
Alex1995
6 dagen geleden
@teusvh waarom niet, als ik een serieuze vraag stel? En er bestaan weldegelijk producten om in te bakken met 0kcal. Tefal pan heb ik :)
Inekez1
6 dagen geleden
Gebruik een goede keramische pan. Geen olie of vet of komkommer nodig. Het is wel belangrijk dat de pan eerst goed heet is, dan pas doe je het ei of vlees of aardappeltjes of pannenkoekbeslag erin en dan blijf je eraf! Dat laatste is belangrijk. In eerste instantie gaat de inhoud een beetje aan de pan vastzitten, maar even later laat dat vanzelf weer los en kun je de inhoud omdraaien. Als je erin gaat zitten roeren of proberen te schuiven als het vastzit, gaat het alleen maar meer vastzitten. Ik weet niet precies hoe het werkt, ik denk iets met eiwitverbindingen die onder invloed van warmte ontstaan en weer verbreken.
Inekez1
6 dagen geleden
De ene Tefal pan is de andere niet. En al heb je een goede pan gekocht, als je die niet goed onderhoud is die na een paar keer gebruiken niet meer zo anti-aanbak als nieuw. Belangrijk voor koken zonder vet of olie: een goede keramische pan, zorg dat er geen krassen in komen (door bestek of schuursponsjes), spoel de pan na gebruik met water af, geen sop en zeker niet in de vaatwasser doen. Doekje of stukje keukenrol erdoor, even onder de warme kraan, afdrogen met een zachte doek en ophangen, of in de kast maar dan zorgen dat er niks in de koekenpan gelegd wordt. Een andere anti-aanbaklaag werkt in principe hetzelfde, maar bij veel van die lagen komen ongezonde stoffen vrij, vooral als je de pan droog op hoge temperatuur laat komen. En dat is precies wat je moet doen om te kunnen bakken zonder vet.
Amadea
6 dagen geleden
Kijk, dat woord *koken* zegt het al. Zonder vetstof kun je wel koken, maar echt niet bakken.
Ritsuka
6 dagen geleden
Niet volledig zonder kcal, maar ik gebruik vaak olijfolie spray. Zeer weinig kcal per dosering. Gezonde vetten heeft je lijf trouwens wel nodig, dus een beetje olijfolie is niet erg. Je kunt het afwegen en incalculeren in je budget als je wilt.
tinus1969
6 dagen geleden
Als je goed bakt, dus in voldoende heet vet, trekt er vrijwel geen vet in het vlees of ander baksel.
Verder; vet is niet ongezond.
ronron1212
6 dagen geleden
@Amadea dat kan wel
Inekez1
6 dagen geleden
@Amadea
Bakken en braden zijn kooktechnieken. Het woord koken heeft meerdere betekenissen: het in water gaar koken van iets (bijvoorbeeld aardappel of groente), maar het woord koken wordt ook gebruikt voor het bereiden van een warme maaltijd in z'n algemeenheid. Het moge duidelijk zijn dat bij deze vraag - en dus ook mijn reactie over vlees in een koekenpan - het gaat om het bereiden van bijvoorbeeld vlees en dus niet over het koken van water. Zonder vetstof kun je wel degelijk bakken, ook in een pan. Ik doe dat regelmatig en mijn ei, aardappeltjes en pannenkoeken komen gewoon mooi zonder aanbakken uit de pan. Gehakt of hamburger is helemaal simpel, maar dat komt denk ik omdat daar gewoon bij verhitting het vet uit druipt. Andere vlees soorten zal wellicht ook kunnen, maar ik ben niet zo'n vleeseter dus heb daar zelf geen ervaring mee.
Alex1995
6 dagen geleden
Allen hierboven dank voor de reacties.
@ritsuka bakboter in het dieet implementeren zodat je rekening houdt met de kcal is zeker mogelijk.
Alleen liever eet ik die kcal in voedingsvorm natuurlijk voor een verzadigd gevoel.
Alex1995
6 dagen geleden
Niemand ervaring met kokosspray bijvoorbeeld?
Ritsuka
6 dagen geleden
Kokosolie is niet 0 kcal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding