Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onze lavendel groeit meer voorwaarts dan omhoog, hoe voorkom ik dit volgend jaar?

Zie bijgevoegde foto.

Lavendel staat al wat langer. Nu korter gesnoeid vanwege wintertijd.

Onder in de foto zie je dat de overgebleven takken aardig plat liggen. Ik wil ze graag weer vers en overeind volgend jaar.

Dien ik ze nog korter af te knippen hiervoor?

Picture for question
een week geleden
326
Flipflap
een week geleden
Ik heb geen tips, maar dat heb ik ook met mijn (niet zo'n grote of volle) hortensia. En op het moment dat er bloemen aan komen, zakken de takken al helemaal naar de grond, omdat ze dan zwaarder worden. Dus ik ben ook benieuwd, is dat te voorkomen? Ik zie vaak van die volle hortensia's in tuinen die wel gewoon omhoog blijven staan.
Inekez1
een week geleden
@flipflap, bij hortensia's is het zo dat je veel soorten hebt. Er zijn speciale soorten gekweekt met een stevige stengel die rechtop blijft staan. Verder is het per hortensiasoort verschillend hoe en wanneer je die moet snoeien. De ene soort snoei je kort bij de grond en de andere absoluut niet. Verder is grondsoort, bemesting en water van invloed op de groei van de plant. Bij verkeerder verhoudingen in de grond gaat de plant te hard groeien voor wat de stengels aankunnen en valt dan dus om als er geen steun is.
Inekez1
een week geleden
@alex, een lavendel loopt nooit uit op houtige takken. Dus alles wat je te ver terug snoeit (op de bruine verhoute takken) zal niet meer uitlopen. Nog verder terugsnoeien moet je dus zeker niet doen! Daarbij moet je de lavendel niet snoeien voor de winter. Snoeien doe je of in september vlak na de bloei. De plant heeft dan nog tijd om voor de eerste nachtvorst nieuwe uitlopers te maken die de afgeknipte takken beschermen tegen kapotvriezen. Verdere snoei doe je in het voorjaar. Een lavendel die jarenlang niet (genoeg) is gesnoeid, gaat op een gegeven moment hangen. De nieuwe uitlopers zullen altijd richting het meeste licht groeien. Bij jouw struik groeien de jonge uitlopers ook gewoon weer omhoog. Deze struik nu zeker niet verder snoeien. Kijk in het voorjaar wat er gebeurt. Alle takken waar dan geen enkele groei meer in zit, kun je er helemaal uit knippen. Doe dat stukje voor stukje, want in een warrige struik heb je snel de verkeerde tak te pakken. Knip je een levende tak te ver terug, dan zal ook die daarna niks meer doen. Als in het voorjaar de struik wel weer uitloopt, knip dan na een paar weken de vorm erin. Je moet dus snoeien tijdens het groeiseizoen en juist niet als de plant in winterrust gaat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding