Hoe kun je het beste de kalk verwijderen van kalkhoudend materiaal (zoals tegels)?

De badkamertegels hebben veel kalkvlekken. Azijn maakt het erger. Duure HG kalkverwijderaar en zoiets als baking soda heb ik al geprobeerd, dit haalt niets uit.

Picture for question
een dag geleden
ronron1212
een dag geleden
Je moet het wel inlaten werken en niet alleen maar even er overheen gaan.
jc54
een dag geleden
Een goede waterontharder geeft na enkele weken al zichtbaar resultaat. Het kost wat, maar dan heb je ook wat!!!
LeonardN
een dag geleden
@jc54
Heeft dat ook weer effect bij al bestaande aanslag? Dus dat het ontkalkte water de kalk van de tegeltjes en kranen meeneemt?
Pommerd
een dag geleden
Ik heb bij een soortgelijk probleem de vlekken flink ingespoten met Antikal, dat in laten trekken en dan met een borstel boenen. Als de vlekken niet helemaal weg zijn de behandeling nog eens herhalen. Bij mij heeft dat goed gewerkt.
Inekez1
23 uur geleden
Van welk materiaal zijn de tegels gemaakt? Als het kalkhoudend natuursteen is, moet je daar absoluut geen zuren of andere anti-kalk-middelen op gebruiken.
jc54
21 uur geleden
@LeonardN; Ja, bestaande kalkaanslag lost geleidelijk op en verdwijnt.
Thecis
17 uur geleden
@jc54
als het daadwerkelijk kalkaanslag is (CaCO3) lost het niet op, het slijt. En dat gaat heel, heel erg langzaam. Een goede manier om de kalk weg te krijgen is met WC-eend. Dat is zo zuur, dat je de kalk ziet gaan borrelen. Probeer het wel eerst op een klein stukje om er handigheid in te krijgen. Je moet het namelijk niet te lang laten zitten.
Dit werkt ook in een badkamer. Maar ook daar heel goed uitkijken. Het tast de verchroming van de kranen ook aan als je het te lang laat zitten (ik spoel het na 10 seconden max al weg). Liever 2 a 3 keer doen dan 1x te lang laten zitten.

Geef als eerste antwoord