Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt mijn hygrometer wel goed?

Ik heb via AliExpress een paar hygrometers gekocht voor de luchtvochtigheid in de ruimtes te meten. Op het schermpje staat bijna in iedere ruimte 70-80% als de ramen dicht zijn. Als ik ze wat uur open heb laten staan daalt de waarde iets. Maar zodra de ramen weer dicht zijn gaat de waarde zowat meteen weer terug naar 70%-80%...

Op internet staat dat gezonde luchtvochtigheid rond de 50% is

Wat gaat hier niet goed?

Bijgevoegd een foto van de hygrometer.

Picture for question
2 weken geleden
1.6K
crispy
2 weken geleden
Of je hygrometer goed werkt kan iemand op afstand natuurlijk niet zien.
Maar mijn hygrometer geeft ook rond de 70% aan, dat is geen abnormale waarde.
Alex1995
2 weken geleden
Dat klopt, maar mogelijk is dit een te goedkoop alternatief voor een luchtvochtigheidsmeter? Ik heb er weinig ervaring mee. Is dat geen ongezonde waarde?
TurfGraver
2 weken geleden
Boven de 60% wordt als ongezond aangemerkt.
Plaats waar je meet is ook belangrijk en van invloed.
teusvh
2 weken geleden
Pakweg 75% kan heel goed kloppen hoor. Leg er eens een in de keuken als je volop aan het koken bent, en kijk of-tie stijgt. En in de winter, als het buiten vriest, kan de luchtvochtigheid in huis dalen naar 30 a 40. Die 50% die ze adviseren is overigens m.i. best wel aan de lage kant.
ronron1212
een week geleden
@teusvh bij mijn staat hij op 45 50 hoezo kan dat heel goed kloppen 75?
ronron1212
een week geleden
zit er geen knop op om hem de kalibreren
tinus1969
een week geleden
@alex1995, wat is precies je vraag/twijfel? Of die 75% klopt? Of is je braag of die 75% ongezond is?
tinus1969
een week geleden
@ronron1212
“ @teusvh bij mijn staat hij op 45 50 hoezo kan dat heel goed kloppen 75?“
Waarom zou die 75% niet kloppen?
tinus1969
een week geleden
Volgens mijn weer app is de luchtvochtigheid buiten nu 76%
Alex1995
een week geleden
@tinus1969 allebei de dingen vraag ik me af
tinus1969
een week geleden