Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt mijn hygrometer wel goed?

Ik heb via AliExpress een paar hygrometers gekocht voor de luchtvochtigheid in de ruimtes te meten. Op het schermpje staat bijna in iedere ruimte 70-80% als de ramen dicht zijn. Als ik ze wat uur open heb laten staan daalt de waarde iets. Maar zodra de ramen weer dicht zijn gaat de waarde zowat meteen weer terug naar 70%-80%...

Op internet staat dat gezonde luchtvochtigheid rond de 50% is

Wat gaat hier niet goed?

Bijgevoegd een foto van de hygrometer.

Picture for question
2 weken geleden
1.6K
crispy
2 weken geleden
Of je hygrometer goed werkt kan iemand op afstand natuurlijk niet zien.
Maar mijn hygrometer geeft ook rond de 70% aan, dat is geen abnormale waarde.
Alex1995
2 weken geleden
Dat klopt, maar mogelijk is dit een te goedkoop alternatief voor een luchtvochtigheidsmeter? Ik heb er weinig ervaring mee. Is dat geen ongezonde waarde?
TurfGraver
2 weken geleden
Boven de 60% wordt als ongezond aangemerkt.
Plaats waar je meet is ook belangrijk en van invloed.
teusvh
2 weken geleden
Pakweg 75% kan heel goed kloppen hoor. Leg er eens een in de keuken als je volop aan het koken bent, en kijk of-tie stijgt. En in de winter, als het buiten vriest, kan de luchtvochtigheid in huis dalen naar 30 a 40. Die 50% die ze adviseren is overigens m.i. best wel aan de lage kant.
ronron1212
een week geleden
@teusvh bij mijn staat hij op 45 50 hoezo kan dat heel goed kloppen 75?
ronron1212
een week geleden
zit er geen knop op om hem de kalibreren
tinus1969
een week geleden
@alex1995, wat is precies je vraag/twijfel? Of die 75% klopt? Of is je braag of die 75% ongezond is?
tinus1969
een week geleden
@ronron1212
“ @teusvh bij mijn staat hij op 45 50 hoezo kan dat heel goed kloppen 75?“
Waarom zou die 75% niet kloppen?
tinus1969
een week geleden
Volgens mijn weer app is de luchtvochtigheid buiten nu 76%
Alex1995
een week geleden
@tinus1969 allebei de dingen vraag ik me af
tinus1969
een week geleden
@alex1995, ik zie geen reden om te twijfelen aan je hygrometer. 75% is geen verbazingwekkende waarde. Wil je meer zekerheid, dan moet je bv vergelijken met een andere hygrometer (ander merk).
De ideale range voor luchtvochtigheid is volgens veel deskundigen 40-70% (ik lees ook wel 60%). Hogere waardes geeft kans op allerlei klachten 9Zie bv https://www.ziekenhuis.nl/onderzoek-en-innovatie/ventileer-je-huis-voldoende/item30089), maar het hoeft niet.
Alex1995
een week geleden
@tinus1969 thanks voor je antwoord. Hij komt tot heden niet boven de 80% maar ik begrijp niet dat het me niet lukt hem in de 40-60% range te krijgen. Kan het aan het huis/weersomstandigheden liggen?
tinus1969
een week geleden
"Kan het aan het huis/weersomstandigheden liggen?"
Ja.
Wat doe je nu om luchtvochtigheid omlaag te krijgen? vergelijk je luchtvochtigheid binnen met buiten (evt via weer-apps)?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je wilt weten of je hygrometer goed werkt, dan kun je hem als volgt calibreren:
Doe wat lepeltjes keukenzout in een jampotdekseltje (of iets dergelijks) en doe er wat water bij, maar zodanig dat de zout niet helemaal oplost. Stop het dekseltje in een plastic doos waarvan de de deksel luchtdicht sluit en leg de hygrometer naast het dekseltje in de doos, die je dicht doet. Wacht 24 uur. Dan moet je hygrometer 75% aanwijzen. Staat ie dat niet, zet hem dan op 75% als het metertje de mogelijkheid daartoe heeft.
(Lees meer...)
2 weken geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding