Wat kan je het beste gebruiken voor je cleanning station om je sheerapparaat schoon te maken?

Cleaning station zit een cartridg in met blauw vloeistof om je scheerapparaat sc te reinigen maar het best wel kostbaar / duur. Wie weet een idee om bv een ander reinigings artikel te gebruiken ?

5 uur geleden
TurfGraver
4 uur geleden
350 ml alcohol
150 ml water
1 ml Lanskyolie
6 ml sinaasappel olie Of je spoelt hem gewoon onder de kraan af.

Antwoorden (2)

Kun je gewoon schoonmaken onder de kraan met een zacht borsteltje, en daarna in een bakje met brandspiritus doen om te desinfecteren. Goed afspoelen en laten drogen voor gebruik.
3 uur geleden
Ik heb zelf een Braun Series 8 shaver met zo’n soort cleaning station. Maar ik had geen zin in het gedoe van online nieuwe cartridges bestellen en afhalen of zo.

Eerst heb ik een tijdje de originele cartridge zelf hervuld met water en een scheutje vaatwasmiddel. Dat werkte ook goed. Je kunt het zien als de vloeistof in de cartridge weer vervuild raakt. Zo heb ik het een paar maanden gedaan.

Daarna ben ik er ruim een jaar geleden toe overgegaan de 83M scheercassette (messenkop) na élke scheerbeurt los te nemen, droog aan de binnenkant (onderkant) even uit te borstelen met het bijgeleverde borsteltje, en dan de buitenkant (de verende scheerbladen waarachter de messen zitten) onder een krachtige gootsteenkraan schoon te spoelen. Je kunt tegen het licht in er doorheen kijkend aan het middengedeelte van de messen zien dat die weer schoon zijn. Koud water volstaat als de waterstraal voldoende kracht heeft. Zonodig kun je warm water bijmengen om meer kracht te krijgen (ik heb een boiler). Brand je vingers niet! Schoonmaakmiddel komt er niet meer aan te pas.

Ik zorg wel dat ik me pas scheer ná het wassen, zodat mijn kin ontdaan is van huidvet. Vroeger scheerde ik me juist vóór het wassen, maar dan plakken de afgesneden haartjes juist steviger in de messenkop vast.

Het scheerapparaat laad ik aan de hand van de resterende acculading-streepjes van de laadindicatie van het scheerapparaat om de ca. zes dagen even bij met het laadsnoertje dat je standaard ook los kunt gebruiken zónder het cleaning station-met-laadfunctie. Zorg er alleen wel voor dat het scheerapparaat bij deze methode niet van zijn plek kan rollen. Laat het apparaat liever niet de rest van de dag onbewaakt aan het laadsnoertje liggen.

Als de waterstraal bij jou niet voldoende kracht heeft, kun je dus het cleaning station blijven gebruiken maar dan met de zelf opnieuw schoon gevulde cartridge.
Ik heb daartoe met een viltstift een streepje op de doorzichtige cartridge gezet om het gewenste vloeistofpeil aan te geven. Er moet niet teveel of te weinig vloeistof in zitten en je moet ook niet te scheutig zijn met vaatwasmiddel, want dan zou het kunnen gaan schuimen en dan werkt het pompje misschien niet goed.
Toegevoegd op 21 september 2024 19:27: tekst
2 uur geleden