Wat als je de loodgieter niet kan betalen?
Als student huur ik een studio met eigen badkamer via een woonbedrijf. Sinds ik hier ben komen wonen 2/3 maanden geleden lopen de putjes niet goed leeg en heb ik dit aangegeven. De afvoer is zo slecht dat ik water moet scheppen uit de douchebak etc. De huurbaas geeft als reactie dat ik dit zelf moet oplossen en regelen/betalen. Nu is een loodgieter natuurlijk niet heel goedkoop, en vraag ik me af wat een goeie oplossing kan zijn als ik dit niet kan betalen. Met mijn bijbaan ben ik al blij dat ik de huur en boodschappen kan betalen, en heb ik geen groot spaarpotje.
Mijn pogingen tot nu toe:
- vloeibare ontstopper
- soda + azijn
- ontstoppingsveer
- normale ontstopper
Wat is de volgende stap? Of zal ik toch echt alles even bij elkaar moeten schrapen voor een loodgieter?
Daar ben ik niet zo heel zeker van zie ook (je algemene punt wel dat huurbazen proberen alles op de huurder te gooien): https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder -Riool
Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool. Tot het aansluitpunt vanuit de woning op het gemeenteriool Nu kan het natuurlijk daarbuiten liggen, en daarnaast lijkt het een bestaand probleem, wellicht al voor de huurder er in kwam. @Sansanwo
Is dit dus sinds de eerste minuut dat je daar kwam wonen? Was het eerst al slecht en nu onhoudbaar?!
Dat staat bij
Schoorstenen, afvoer- en ventilatiekanalen Dat zijn dus luchtkanalen voor zover ik begrijp.
Als jij vanaf het begin problemen hebt met de afvoer sta je sterk. De verhuurder moet de woning verhuren in een goed werkende staat. Je moet kunnen douchen, afwassen, toilet gebruiken zonder probleem. Op deze manier kun je dan als huurder zorg dragen: haren uit putje halen, geen vochtig toiletpapier doorspoelen etc.
In jouw geval wil de verhuurder dat jij de rommel oplost die de vorige huurder veroorzaakt heeft. Trap er niet in.
Bewaar al het bewijs: foto’s verf in toilet, contact verhuurder.
Echt bellen. https://www.verhuurmetkoops.nl/nl/blog/wat-zijn-de-onderhoudsplichten-van-verhuurder-en-huurder
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.