Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik word 7 dagen per week wakker met een hele droge mond, en lichtelijk verkouden. Hoe kan dat?

Ik kan me niet heugen dat ik het ooit eerder had een paar jaar geleden. Het enige wat is veranderd is dat ik ben verhuisd en dus nu een paar jaar ergens anders woon/slaap. Ook is er na een jaar een airco gehangen op de slaapkamer (niet boven bed, maar in de hoek van de kamer) die eigenlijk heel de bovenverdieping + beneden de hal kan koelen. Maar die staat met deze temperaturen uit, boven de 25+ graden staat die pas aan.

Moeten we vaker ventileren?
Is de airco niet schoon genoeg?

Wie heeft hier ervaring mee?

2 maanden geleden
765
crispy
2 maanden geleden
Dat klinkt als een allergische reactie. Probeer te achterhalen wat er allemaal is veranderd bij je verhuizing. Je noemt zelf je verhuizing al, maar misschien ook een nieuw bed, nieuwe matras? Ander beddengoed? Vloerbedekking, gordijnen? Het kan van alles zijn, en aan je klachten te horen zou dat in de slaapkamer moeten zitten.
Ritsuka
2 maanden geleden
Slaapapneu?
Inekez1
2 maanden geleden
Heb je een luchtvochtigheidsmeter (hygrometer)? Te vochtige lucht is niet goed, maar te droge lucht ook niet. Hoe ventileer je nu je slaapkamer? Misschien ligt de oorzaak wel helemaal los van je woning. Ben je verhuisd naar een regio met meer of andere luchtverontreiniging?
Alex1995
2 maanden geleden
@inekez1 Hygrometer: nee, hoe gaat dit precies in zijn werk en tegen wat voor prijs? We proberen paar keer per week de bovenverdieping door te laten tochten d.m.v. ramen open. @Ritsuka onderbouw waarom je dit denkt? En hoop het niet :P @crispy alles vernieuwd en nieuw ingehuisd, muren geschilderd, nieuwe kastjes/meubilair, nieuw bed van bepaalde stof en nieuwe dekens/lakens etc. Maar hierin nooit ergens iets gemerkt in mijn leven eerlijk gezegd maar ik houd hem open ;)
Inekez1
2 maanden geleden
Een hygrometer haal je voor nog geen tientje, vaak in zit in het apparaatje ook een thermometer en soms ook een gewone klok. Simpel weerstation, klein apparaatje dat je gewoon aan de muur hangt of op een kastje of tafeltje kunt zetten. https://www.bol.com/nl/nl/p/hygrometer-weerstation-luchtvochtigheidsmeter-thermometer-voor-binnen-incl-batterij-en-plakstrip-zwart/9300000142389654/
Ritsuka
2 maanden geleden
@Alex1995 ik spreek uit ervaring, mijn man had dergelijke klachten en het kwam bij hem door zwaar snurken en ademstops van apneu.
Kun je laten onderzoeken als de andere tips niet werken
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Misschien heb je gewoon iets onder de leden?
Cryofiel
2 maanden geleden
Twe vragen: Is de lucht waar je nu slaapt droger dan waar je vroeger sliep? Heb je een ander bed, of een ander matras, waardoor je nu vaker op je rug slaapt dan vroeger?
Alex1995
2 maanden geleden
@cryofiel ja, lees hierboven mijn veranderingen
Alex1995
2 maanden geleden
@heervoldemort wat bedoel je precies?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De airco koelt de lucht, maar haalt tevens vocht uit de lucht. Bij een lichte verkoudheid ga je slapende meer door je mond ademhalen. Deze twee feiten zoregn er samen voor dat je 's morgens met een droge mond wakker wordt.
(Lees meer...)
2 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding