Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een product om aangekoekte urine op te lossen en te verwijderen?

ik heb al bleekmiddel gebruikt maar dat helpt ook niet veel.

3 maanden geleden
2.5K
Inekez1
3 maanden geleden
Wat is de ondergrond? Op gladde tegels kun je een mesje gebruiken dat bedoeld is om verf van ramen te krabben. Op ruwe tegels, voegen of de rondingen van een toiletpot werkt dat niet.
samaiphon
3 maanden geleden
porcelein van de wc-pot
Inekez1
3 maanden geleden
Als het gaat om een bruine rand in de toiletpot, dan is dat waarschijnlijk grotendeels kalkaanslag. Op de ruwe kalkaanslag hecht ander vuil zich makkelijk vast. Die kalkaanslag kun je verwijderen met azijn. Geef het wel de tijd om in te weken. Een oude doek in de toiletpot kan helpen om ook het gedeelte boven water continu vochtig te houden. Giet gerust een hele liter schoonmaakazijn (kost 50 cent) in de pot en laat dit een hele dag of nacht weken. Daarna de oude doek eruit en even flink schobben en de toiletpot is blinkend wit.
samaiphon
3 maanden geleden
zou azijnzuur nog beter werken? alvast bedankt voor je tip
Thecis
3 maanden geleden
Ja, een zuur werkt daar goed tegen als het inderdaad kalk is. Maarvdaar wel voorzichtig mee zijn.
WC eend (regulier) werkt verrassend goed ontkalkend. Je ziet de belletjes gas vorm + dat het heel visceus is waardoor het goed blijft zitten.
Castle
3 maanden geleden
Zou dit helpen:
https://www.villeroy-boch.nl/badkamer-en-wellness/service/hygiene-gids/urinesteen-verwijderen.html
samaiphon
3 maanden geleden
Castle deze link was heel nuttig, bedankt!
teusvh
3 maanden geleden
Die aanslag bestaat hoofdzakelijk uit kalk, en kun je dus oplossen met een zuur. Azijn werkt goed, maar daar heb je veel van nodig. En het duurt een tijdje. Lukt veel beter met bijvoorbeeld wijnsteenzuur of zoutzuur. Bescherm wel je ogen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Las dit laatst en het werkt zeer goed:
giet 1 tas azijn in de wc pot
voeg 1 bruistabled voor kunstgebit toe
laat enkele uren of een nacht inwerken: gevolg een propere wc
PS: bij echt zeer vuile aanslag dubbele dosis gebruiken
(Lees meer...)
Toegevoegd op 14 augustus 2024 13:47: tekst
fremar
3 maanden geleden
Abcde
3 maanden geleden
Als ik zoek op azijn mengen met Steradent, dan kom ik dit tegen.
Het is niet aan te raden om azijn te mengen met Steradent. Hoewel beide afzonderlijk effectief kunnen zijn voor schoonmaakdoeleinden, kan het mengen van deze twee stoffen leiden tot ongewenste chemische reacties. Azijn is zuur en kan reageren met de ingrediënten in Steradent, wat mogelijk schadelijke dampen of ineffectieve schoonmaakresultaten kan opleveren.
fremar
3 maanden geleden
heb daar niets van ondervonden
Abcde
3 maanden geleden
Er staat ook: kan het mengen van deze 2 stoffen leiden tot ongewenste chemische reacties, het is dus ook mogelijk dat dit niet gebeurt. Mocht samaiphon dit willen proberen, dan is een mondkapje toch aan te raden tijdens dit klusje denk ik. Bedoel je met een tas azijn een kop, of iets anders? En die dubbele dosis, dubbel azijn, dubbel bruistablet of beiden dubbel?
De min is niet van mij, goed dat je een antwoord geeft dat niet gekopieerd en geplakt is.
fremar
3 maanden geleden
een tas zal in Nederland wel een kop zijn denk ik; dus dubbel azijn en 2 bruistabletten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding