Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik een vieze wc na drie maanden veilig schoon?

Ik ben 6 maanden in het buitenland geweest, de persoon die in mijn woning zou verblijven is na iets minder dan 3 maanden vertrokken en heeft de wc in de badkamer erg goor achtergelaten. Inmiddels ben ik weer thuis maar ik durf niks met die wc, hij is supergoor en ruim 3 maanden niet doorgespoeld. Ik heb geen raam of afvoer in de badkamer dus ventilatie is er niet echt. Ik gebruik de wc beneden. Echter begint het nu echt te ruiken en ik moet dit schoonmaken. Maar hoed doe ik dit veilig? Ik ben als de dood voor legionella of andere smerige zaken die mij ziek kunnen maken. Het deksel zit dicht, als ik een natte badhanddoek of dekbedovertrek eroverheen leg een herhaaldelijk doortrek, zou dat eventuele schadelijke zaken tegenhouden? Heeft iemand tips? Ik krijg er inmiddels echt angsten van.

3 maanden geleden
1.1K
ronron1212
3 maanden geleden
Bleekwater Gloor
tinus1969
3 maanden geleden
Legionella is vooral een risico als het gaat om nevels van lauwwarm water.
Op zichzelf is doorspoelen met dichte deksel en daarna inweken met bleekmiddel (evt overnacht) een goed begin.
Inekez1
3 maanden geleden
Als je bang bent voor bacteriën enzo in druppels die tijdens het schoonmaken rondvliegen: gebruik een mondkapje en handschoenen. De lucht van chloor en bleekmiddel is sowieso niet gezond, dus als je helemaal geen ventilatie hebt zou ik dat niet gebruiken. Krijg je misschien wel meer last van dan van eventuele viezigheid uit de toiletpot. Met schoonmaakazijn (stinkt ook maar is niet zo schadelijk voor jou bij inademen) wordt het al grotendeels schoon. In elk geval week je met azijn de kalkaanslag los, waar in praktijk vaak het meeste vuil op vast is gaan zitten. Azijn is goedkoop, gewoon zo'n fles van een liter in de toiletpot leeggooien. Als het vuil ook boven water zit, kun je een (oud) poetsdoekje daarop leggen en die met azijn natmaken, dan trekt het daar goed in de vuile aanslag. In laten weken, doekje weggooien en dan even flink met de toiletborstel schrobben.
Castle
3 maanden geleden
Je kan een zalf met mintgeur zoals 'paardenkracht' (en is goedkoop) onder je neus smeren zodat de geur niet zo geroken wordt. Dan handschoenen aan en dan mogelijk Blue Wonder gebruiken door in te spuiten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding