Waarom zit er een dop op spuit deodorant flessen?

Heeft dit een functie? Het lijkt me sterk dat door dat gaatje lucht ontsnapt, aangezien je eerst een drukknop moet indrukken om er deodorant mee te spuiten, toch?

2 dagen geleden
ronron1212
2 dagen geleden
Voor als je het meeneemt in een tas of zo.
Pieterke
2 dagen geleden
Dat knopje gaat er anders vrij genakkelijk af als je het bijv. stoot. Of het knopje raakt beschadigd.
TurfGraver
2 dagen geleden
Om te voorkomen dat drukknop per ongeluk wordt ingedrukt als je hem meeneemt.

Antwoorden (2)

Bij het sprayen met een spuitbus worden door de drijfgassen aerosolen gevormd. Aerosolen zijn kleine vaste deeltjes of vloeistofdruppels waar alle ingrediënten van de deodorant inzitten.
Wanneer je deze aerosolen inademt kun je ongewenst blootgesteld worden aan die stoffen.
Daarom zit er een dop op de spuitfles, dat de spuitknop niet per ongeluk kan worden ingedrukt. Het is bijvoorbeeld ook niet de bedoeling dat een kind ermee gaat spelen.
Amadea
2 dagen geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een dag geleden
Volgens jouw antwoord zit de dop er op omdat bij het sprayen aerosolen worden gevormd en deze ingeademd kunnen worden.
Maar... dat is toch precies wat er gebeurd wanneer je de dop er af haalt en jezelf flink onder spuit ?
Ja, die dop is zeker zinvol ! Maar het helpt volgens mij niet tegen het inademen van aerosolen.
Amadea
een dag geleden
De bedoeling is uiteraard dat je bewust de dop van de fles afhaalt om alleen even onder je oksels te sprayen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een dag geleden
Ik vermoed dat we elkaar niet begrijpen. Natuurlijk is dat de bedoeling. :-)
Wat ik wil bestrijden is dat de dop als funktie heeft te voorkomen dat je (per ongeluk) aerosolen inademt. Dat gebeurt immers toch wel bij het sprayen. Die aerosolen mogen daarom niet eens schadelijk zijn. Dus de dop hoeft dat ook niet te voorkomen.
De dop is bedoeld als bescherming om te voorkomen dat deze onbedoeld wordt ingedrukt. B.v. wanneer je je flesje deo in een reisetui stopt, of in een la met andere spullen.
Daarnaast is het om dezelfde reden ook tijdens het vervoer een bescherming. Het flesje maakt nogal wat mee voordat het bij jou op de wastafel staat en elke handeling en opslag kan zorgen voor ongewenst indrukken en dus leeglopen van de spuitbus.