Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn combi oven-magnetron weer mooi schoon?

De vlekken zijn erg hardnekkig en we willen hem graag voorzichtig schoonmaken met behoud van de kwaliteit van de oven-magnetron. Ook het rooster is aardig toe aan een poetsbeurt.

Ook door de aanslag knettert (vonkjes) hij heel soms bij het plafond (de stalen onderdeeltjes bovenin) vooral bij magnetron.
Merk: Miele

Wie heeft hier een goede methode voor?

Picture for question
5 maanden geleden
3.5K
ronron1212
5 maanden geleden
Er zijn speciale producten op de markt voor oven reiniging. Beter is na gebruik even schoonmaken.
Alex1995
5 maanden geleden
Hoi ronron1212, daar heb je gelijk in! Helaas is dat een keertje niet gelukt en zullen we er nu wat meer moeite in stoppen. Heb jij ervaring met een goed product, of een goede methode?
Inekez1
5 maanden geleden
Voor het schoonpoetsen van het metaal (ook de buitenkant / deurrand) kun je een metalen schuursponsje gebruiken. Die heb je ook kant en klaar met zeep. Hartstikke handig, ook voor aangebrande rvs pannen en voor het rooster. Even natmaken en ouderwets boenen, daarna afnemen met een nat doekje en alles goed afdrogen.
jc54
5 maanden geleden
Metalen schuursponsjes kunnen krassen veroorzaken, beter gebruik je hier kunststof schuurspons (skotch brite). Verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
https://www.google.com/search?q=scotch+brite&rlz=1C1GCEA_enNL1101NL1101&oq=scotch&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggDEAAYsQMYgAQyEAgAEAAYgwEY4wIYsQMYgAQyEwgBEC4YgwEYxwEYsQMY0QMYgAQyDwgCEEUYORiDARixAxiABDIKCAMQABixAxiABDIQCAQQABiDARixAxiABBiKBTIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDINCAcQABiDARixAxiABDIKCAgQLhixAxiABDIHCAkQABiABNIBCDczODFqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Alex1995
5 maanden geleden
Grootste deel heb ik schoon gekregen met de hierboven genoemde methodes, maar de laatste 25% van de aanslag is erg hardnekkig. Hoe krijg ik dit ook weg?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Maak een spons nat en voeg een druppel afwasmiddel toe. Leg de spons vervolgens in de magnetron en maak de magnetronwanden nat met water. Warm de spons nu 2 tot 3 minuten op en maak de magnetron daarna schoon met diezelfde spons. Let wel op: de spons kan heet zijn als hij net uit de magnetron komt. Ditzelfde kunt u ook met een (oude) handdoek doen. De stoom die daarvan af komt wanneer u hem opwarmt zorgt er namelijk voor dat het vuil zacht wordt, waardoor het gemakkelijker is te verwijderen.
Ook baking-soda kan u helpen bij het schoonmaken van de magnetron. Maak een mengsel van baking-soda en water en smeer dit op de vuilste plekken in uw magnetron. Laat dit 5 minuten intrekken en haal het daarna weg met een natte spons of doek. Op deze manier verdwijnen de vieze plekken als sneeuw voor de zon.
(Lees meer...)
fremar
5 maanden geleden
Alex1995
5 maanden geleden
Bedankt voor je reactie! Is het niet van belang dat onze magnetron een inbouwde combi magnetron+oven is, in plaats van een losse eenvoudige magnetron die ze in het artikel benoemen? (Gewoon even voor de zekerheid) ;-)
Inekez1
5 maanden geleden
Check ook even via dezelfde link het artikel over het schoonmaken van een oven. Voor hardnekkig vastgekoekt en ingebakken vuil heb je daar misschien meer aan.
Alex1995
5 maanden geleden
Heb de oven handleiding gevolgd met de bakingsoda, 75% is nu weg, dus het was een goede methode! Maar hoe krijg ik de laatste 25% nog weg?
Je schrijft niet welke oven je heb... (Alleen het merk) maar zit er geen schoonmaakprogramma in?
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding