Hoeveel geld aan stroom verbruikt een Miele wasmachine ongeveer per gemiddelde wasbeurt?
Wasbeurt op 60° (stand witte/bonte was)
Programma: 1u30min, toerental 1300.
Dit is het programma die we het vaakst gebruiken.
Merk: Miele
Uitvoering:
SoftCare System
W 627
Waterproof-Metal
Er zit hier een stomerij vlakbij en ben benieuwd of het een beetje rendabel is. Maar ook omdat we met 2en net een huis gekocht hebben en met regelmaat geen volle wasmachine hebben. Dan lijkt stomerij me ook nog beter voor het milieu :)
Note: het hoeft natuurlijk niet EXACT te kloppen op de cent. Maar een goede inschatting met de huidige prijzen ben ik al ruim tevreden mee!
Maar als ik mijn slimme meter uitlees kom ik voor mijn wasmachine uit op max 1,5 kWh (voor 60C witte was) . Dat is zo'n €0,35.
Knappe stomerij die een volle tas voor minder dan €1 doet. En beter voor het milieu?? Weet niet waar je dat idee vandaan haalt.
Waarom ik daar mee kom? Denk eens na, als je met 100 huishoudens allemaal een wasbeurtje moet draaien voor enkel 2 witte shirts. Dat is wat wij soms dus maar hebben. Stel je brengt alle shirts naar de stomerij die kunnen alles labelen en tegelijk erin. Zo onlogisch vind ik het niet klinken ;-)
Je vaatdoekjes kun je (als extra) 2 minuten in de magnetron op de hoogste stand draaien. Dan is 98% van de bacteriën dood. En liefst elke dag een schone nemen. Je was wordt inderdaad op 60o het schoonst maar niet alles kan op 60 gr. Ik wissel het daarom af met 40 gr.
Wat kost een stomerij? Al snel €4,95 PER SHIRT. Dus €10 voor jouw 2 t-shirts.
https://www.stomerij.nl/prijzen.html Al heb je de meest oneconomische wasmachine ooit en kost deze €5 per wasbeurt aan stroom, water, wasmiddel en afschijving, ben je alsnog heel veel goedkoper uit dan een stomerij of wasserette.
Zou dat de reden zijn waarom iedereen tegenwoordig zelf een wasmachine heeft?
(en ik mag hopen dat je meer te wassen hebt dan 2 t-shirts per week. Geen ondergoed, broeken, dekbedovertrekken, handdoeken, etc???)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.