Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat mijn kleding na het wassen stinkt?

Opvallend is als ik mijn kleren was (fijne was, 30-
40 graden) dat het enorm stinkt als het er uit komt. Het is geen zweet lucht maar een sterke misselijkmakende geur die door de hele gang te ruiken is wanneer ik de kleding ophang om te laten drogen.

De wasmachine is van AVG en wordt gebruikt sinds 2014. Ik reinig regelmatig het spoelbakje, rubberen rand en waterbakje onderin. De wasmachine stinkt zelf niet.

Het volgende heb ik geprobeerd:

- niet te volle was draaien
- wel / geen wasverzachter gebruikt
- waspoeder afgewisseld met vloeibaar
- ongeveer 2 keer per maand wasmachine draaien op 90 graden met azijn/soda
- verschillende merken wasmiddel
- opnieuw wassen.. maar ook dit heeft geen zin

Ik weet niet meer wat ik verder nog zou kunnen doen.. het maakt niet uit welke kleding ik toevoeg maar het is alleen bij kleding zo, niet bij het wassen van beddengoed of handdoeken bijvoorbeeld.

Heeft iemand een tip?

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik haal mijn was nagenoeg direct na het programma er uit om op te hangen, het stinkt gelijk bij het uit de machine halen. De machine stinkt niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Er kan vetluis in de machine zitten, dat ruik je niet altijd, maar kan wel geur overbrengen.
AF en toe op 90 of 95 graden wassen helpt daar meestal tegen, dat kan gewoon met bijvoorbeeld handdoeken en/of dweilen. Soms het je een machinereiniger nodig.

In de kleding kan ook geur ingetrokken zijn, die je er niet meer met normale middelen uitwast, 90 graden is dan geen optie.
Dit helpt en niet alleen voor sportkleding:
https://nl.hg.eu/producten/textiel/hg-wasmiddeltoevoeging-tegen-nare-geurtjes-in-sportkleding-05l
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*teveel wasmiddel gebruiken
*ander wasmiddel, lekker luchtje/parfum

Wasmachine (soms ruik je de stank niet, is machine wel oorzaak)
-de rubbers schoonmaken, vaak resten (grijze) smurrie
-vetluis, zeepbacterie, gebruik veel minder wasmiddel
-wasgel is beter dan waspoeder, vaak resten over
-schoonhouden trommel
-schoonmaken wasmiddelbakje en pluizenfilter

Heb je eenmaal last van vetluis draai dan eens twee wasbeurten met oude theedoeken op 90 graden met een paar --vaatwastabletten--. En voila: je hebt weer je heerlijk ruikende was terug.

"Maandenlang alle tips geprobeerd, ook die van Monteur op deze site. De enige remedie bleek om weer met poeder ipv vloeibaar te gaan wassen. Al na 5 wasbeurten was de stank helemaal weg!"

Toegevoegd na 2 minuten:
Belangrijk: altijd de machine open laten na gebruik, dus niet dicht doen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing