Hoe gebruik je sunlightzeep voor een handwas?
Ik zag in de supermarkt sunlight zeepblokjes. Ik waste op vakantie altijd met een gel omdat ik niets anders wist, maar het is waardeloos, binnen een uur ruikt kleding weer. En ja ik weet het op vakantie is niet als thuis en dat hoeft ook niet, maar had het gevoel dat het meer nat maken was dan dat het hielp. Nu zag ik dus deze blokjes liggen maar hoe gebruik je ze. Wat ik meestal doe is de kledingstukken in de wastafel of emmer lekker inzepenen beetje tegen elkaar aan schuren, ze weken paar uur, en dan al schurend en wringend uitspoelen. Werkt dit met sunlight ook zo? Kan ik het daarvoor gebruiken?
Maar jouw methode, met zeep inwrijven en schurende bewegingen maken met het textiel, werkt prima. Ook met sunlight.
De werking is naar mijn idee wel eerder natuurkundig dan chemisch, waarmee ik bedoel dat het wrijven vergemakkelijkt wordt door de oppervlaktespanning doorbrekende werking van zeep, maar dat de chemische eigenschappen van zeep, namelijk het ontsmetten en ontvetten iets minder een rol spelen. Overigens ruikt kleding vooral door stoffen die oplosbaar zijn in water (en dus naarboven komen als je gaat zweten), en is zelfs al goed wassen in alleen water al redelijk effectief. En dan vooral heet water.
Super antwoord sandokan. Dank je wel! Ja misschienis het psychologisch maar ik had de tubes van kruidvat ook, jaren. Persoonlijk vond ik dat meer een echte noodoplossing als je het echt niet meer weet. Ik vind het ook fijn als je bij het weken bepaalde delen gewoon even extra in de week kan zetten zegmaar. Echt heet water is niet altijd mogelijk op vakantiebestemming vandaar.
Probeer de tip van Inekez1 .
(heel weinig hoor, want met dit recept maak je voor meerdere keren)
http://www.genoeg.nl/handig/huis/zelf-wasmiddel-maken/
Heb jarenlang een abonnement op 'Genoeg' gehad, Zou iedereen moeten lezen:)
Ik maak dat wasmiddel trouwens echt, maar meer uit gezondheidsredenen.
Waspoeders/gels, al die produkten uit de fabriek daar is meer aan toegevoegd dan je wilt weten.
Al blijf ik ook lezen, dat de E- nummers wel goedgekeurd zijn... maar daar heb je zo weinig aan. De kreet: Wat je oma niet herkent, moet je ook niet eten! is er niet voor niets, lijkt me.
Soda zorgt dat niet gebeurt omdat het o.a. het water zacht maakt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.