Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik de schenkknop van mijn thermosfles goed schoonmaken, deze stinkt naar "het weer"?

Ik heb de thermosfles die op de fles lijkt van de gelinkte webpagina. Op de tweede foto daar zie je de dop met het schenkmechanisme. Deze dop stinkt naar "het weer"

Ik krijg die stank er niet uit. De dop mag niet in de vaatwasser.

Ik heb hem een nacht in heet water laten weken.
Afgespoeld met heet water en schoon geboend met borstel en afwasmiddel.
Maar dit werkt niet, de geur blijft.

Hij is met vocht in de fles dichtgedraaid en in de kast gezet, daardoor is dit gekomen. Ik heb het niet gezien :-( want ik berg hem altijd op met de doppen ernaast.

Krijg ik die stank er nog uit?

https://www.conrad.nl/nl/mato-isolierflasche-classico-05-liter-1231202.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KEQjw7Ne_BRDRmP2ojKfzv98BEiQAPuqPyaKlYkfKNWBBKuu1mVlMbQeezGflOIzmCd3IiZ_Qjs0aAkxT8P8HAQ&tid=211354628_37258601348_pla-194486831588_pla-1231202&WT.srch=1

8 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je al met azijn geprobeerd?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nee, werkt dat tegen die geur? En dan laten weken of zo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het van horen zeggen.
In een teil/bak met water en dan een scheut azijn, weet niet uit eigen ervaring, dus hoeveel/hoelang, geen idee.
Rieneke1
8 jaar geleden
Azijn proberen idd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou tegen kokend water moeten kunnen.
Ik zou het uitkoken, net als een babyflesje.
Amadea
8 jaar geleden
Niet als het zo'n goedkoop flesje uit een kerstpakket is. Dat smelt. Ik zou 'm met een oude tandenborstel met afwasmiddel (met citroengeur) insmeren, een dag zo laten staan, en dan goed uitspoelen met warm water.
Utrecht
8 jaar geleden
Die van mij gaan gewoon in de vaatwasser (bovenrek). Geen probleem.
Als hij zo blijft ruften wil je hem ook niet meer gebruiken, dus wat heb je te verliezen?....
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Het was geen goedkope. Hij was €35,- van mijn moeder gekregen. De dop ligt nu in een bak water en azijn te weken. Als dat niet werkt, probeer ik de soda.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een bak water en azijn.
Dan heb je de azijn behoorlijk verdunt. Probeer een bakje of glas waar ie net inpast. Dat geldt in minder mate ook als je soda gaat proberen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bakje bedoelde ik. Doosje waar ijs in gezeten heeft. Azijn heeft de geur heel erg verminderd, maar nog niet weg. Hij ligt nu in hetzelfde bakje met soda.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Opbergdoosjes, broodtrommels e.d. die te lang zijn blijven staan zodat de inhoud is gaan schimmelen of andere muf ruikende bewaardozen of -flessen kun je goed ontgeuren met soda. Azijn werkt trouwens ook, maar ik vind soda er persoonlijk beter voor. Als iets écht te smerig is, doe ik het soms eerst met soda en een dagje later alsnog met azijn of vice versa.

Eerst natuurlijk goed schoonmaken, liefst de onderdelen apart en heel goed onder de randen met desnoods een wattenstafje of iets anders als er randen zijn waar je niet goed genoeg onder kunt komen met een gewone afwasborstel. Ik laat ook nog wel eens eerst een nacht een sopje met afwasmiddel erin staan. Vervolgens - als alles wel schoon is maar de geur er nog in zit - een nacht een oplossing met soda erin laten staan, een dán nog een keer in de vaatwasser.

Als hij dan nog steeds zo vies ruikt, vrees ik dat hij niet meer te redden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Waarom nou weer een -
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"het weer" = schimmel +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Geen idee HeerV
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +
Waarom? Geen woord verkeerd
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nu ook + van mij. Nacht in azijn en nog een nacht in soda. Geur is weg :-)

Andere antwoorden (2)

Ik heb net zo’n zelfde flessen. Zowel een van 1 liter en een iets afwijkende van 0,5 liter.
De dop van zo’n fles kun je uit elkaar halen. Hopelijk kun je hem dan beter schoonmaken. En bijvoorbeeld de soort zachtrubberen afdichtingen goed schoonmaken. (Het ergste dat kan gebeuren is dat de dop onbruikbaar blijft.)

In het midden zit de witte drukknop om de schenkdop te openen en weer te sluiten.
Die witte knop met witte rand zit in een soort zwarte hals, die op zijn beurt weer in een soort zwarte kraag steekt. Uit de ronde gleuf tussen kraag en hals komt tijdens het schenken de warme drank.

Die zwarte hals kun je stevig erop drukkend linksom uit de zwarte kraag losdraaien. Let daarbij goed op hoe de delen loskomen zodat je later nog weet hoe je het weer in elkaar moet zetten.

Ik hoop dat je iets aan deze uitleg hebt.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Klopt. Het flensje onder aan de dop kun je gewoon losdraaien waardoor de hele dop uit elkaar valt en je hem goed schoon kan maken. Dat het zo slecht schoon te maken is, dat is wel een groot nadeel van deze flessen ! Jammer want verder is het een goed en robuust product.
Gewoon wat javel bij je warm water,uurtje laten staan.Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding