Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik loop voor mijn werk in een leegstaand gebouw waar kakkerlakken zitten, hoe groot is de kans dat ik deze mee neem naar huis?

Ik heb gezien dat er kakkerlakken lopen VEEL! Echt zo goor.

De tent staat leeg maar ik moet er doorheen om ramen te sluiten. De levende schieten weg maar er liggen ook honderden dode kakkerlakken en ander ongedierte.

Ik maak me zorgen dat ik die beesten nu ook thuis of in mijn auto krijg door onder mijn schoenen eitjes mee te nemen.

Hoe reëel is die gedachte?

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik zeg "de tent staat leeg" en "ik moet er binnen om ramen te sluiten"
Er komen wel bouwlui daar binnen. Er word niet meer gewerkt alleen word het als opslag gebruikt voor spullen uit andere gebouwen.

Dus 's avonds brand er verlichting en staan er ramen open (het stinkt er gruwelijk dus dat snap ik wel.) En dan moet ik er dus binnen om de lampen uit te doen en de ramen dicht...op alle etages.

8 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Brrr. Vies. Ik heb geen idee hoe groot de kans is dat je eitjes onder je schoenen meeneemt, maar kun je geen plastic tassen meenemen en die om je schoenen doen (met een elastiekje rond je enkel vastzetten). Bij de uitgang binnenstebuiten trekken, zodat de eventuele viezigheid aan de binnenkant zit. Volgende dag kun je ze weer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan de bouwvakkers laten afsluiten en lichten laten uitdoen voordat ze naar huis toe gaan.
paulus811
8 jaar geleden
Amadeus, zodat de bouwvakkers kakkerlakken thuis krijgen? Die willen ze net zo min hoor.Bovendien is het niet hun taak en verantwoordelijkheid. Ik zou kiezen voor schoenhoesjes voor eenmalig gebruik en die na de ronde weggooien.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De bouwlui laten afsluiten is inderdaad geen optie. Ik ben beveiliger. Als ik vervolgens niet controleer en er gebeurd iets heb ik het gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bouwvakkers doen de ramen open en doen lichten aan, het pand wordt door hen gebruikt als opslag. Als je ramen kunt opendoen en lichten kunt aandoen, kan je ook voor je naar huis vertrekt netjes de ramen op slot doen en lichten doven.
De bouwvakkers lopen zowieso in en uit.
Kweste van netjes afspraken maken. Helemaal niet moeilijk als iedereen meewerkt. Schoenhoesjes is idd een uitstekend idee. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
's morgens schoenenhoesjes aantrekken naast de auto >ver weg van het gebouw (denk aan de bouwvakkers die eventueel kakkerlakken naar buiten meenemen... Eind van de dag je werkschoenen buiten het gebouw uit doen, in een vuilniszak met 'anti-kakkerlakken gif' (geen idee, wat?) stoppen en dichtbinden , vervolgens in nòg een vuilniszak stoppen en dichtbinden. Andere oude gesloten schoenen/laarzen aantrekken en in de auto stappen en naar huis.
Denk dat je zo minste risico loopt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De levende schieten weg": een vrouwtjeskakkerlak draagt eitjes in een ei-pakket op haar rug. Op het moment dat het vrouwtje zich bedreigd voelt, zal ze het ei-pakket achterlaten en er zelf vandoor gaan.
Je kunt er dan gemakkelijk op trappen.
Het is dus belangrijk bij het verlaten van het pand je schoenen goed te reinigen.
Anders loop je inderdaad kans dat je de eitjes meeneemt.
Volgens commerciële ongediertebestrijders kan één kakkerlak al voor een plaag zorgen. Kakkerlakken planten zich namelijk snel voort, en verspreiden zich dus erg snel. Ook komen kakkerlakken van buiten op de geur van andere kakkerlakken af.

Om te vermijden dat kakkerlakken zich thuis gemakkelijk verspreiden:
- dicht kieren en gaten van het metselwerk en muren, zodat kakkerlakken zich hier niet kunnen verstoppen.
- kakkerlakken houden van warme en vochtige plaatsen. Ventileer de woning daarom regelmatig.
- houd het huis goed schoon en laat vooral geen voedselresten liggen.

Bestrijding
Kakkerlakkenplagen kunnen moeilijk te bestrijden zijn, omdat de kakkerlakken in spleten wegkruipen en verbazend goed tegen de meest gebruikte gifstoffen kunnen. Door massaal en preventief gebruik van bestrijdingsmiddelen treedt namelijk resistentie op. Een andere, zeer efficiënte en niet-giftige methode is de zogenaamde "Vegas roach trap". Deze bestaat eenvoudigweg uit een glazen pot met nauwere opening (bijvoorbeeld een groentepot), gedeeltelijk gevuld met koffiedik (en eventueel water). De buitenkant van de pot kan desnoods worden bedekt met ruw plakband, zodat de kakkerlakken makkelijker naar binnen kunnen klimmen. De "Vegas roach trap" is in zoverre insectvriendelijk, dat andere insecten niet aangetrokken worden. In kassen en op andere plaatsen met veel planten wordt tegenwoordig gebruikgemaakt van het kakkerlakkenlokdoosje.
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding