Hoe verwijder ik "roest " van mijn WC pot?
In een WC pot heb ik dweilwater gegooid en doorgespoeld. Helaas bleef het zand een paar dagen in de toilet. Nu zie ik bruine vlekjes in de toilet. Deze vlekjes lijken op roest.
Voor het verwijderen van deze vlekjes heb ik verschillende schoonmaakmiddelen gebruikt zoals chloor, anti-kalk, alles reiniger, om ze te verwijden, maar niets helpt.
Is het roest wat ik onderaan in de WC pot zie?
Hoe los ik het probleem op?
Als het echt om roest gaat, kan je best ook de toiletpot eerst leegmaken en daarna met roestverwijderaar aan de slag gaan.
Ook als de producten op zich zou werken, wordt de concentratie in het water zo laag dat er weinig van de werking over blijft. Ik denk ook dat het leegmaken wordt.
in het toillet. neem nu een lange oude kwast of bokkepoot en beweeg het zoutzuur heen en weer over de roestige opppervlakte.
Zodra het weg is, +/- 3 minuten deksel dicht en doorspoelen.
100 % zeker verdwenen.
Pas wel op want spetterjes op je handen bijten een beetje. Het is een licht zuur, maar zuur is zuur en als je 100 % zeker wil spelen rubber habdschoentjes aan, bril op en luchten.
Sluit het water bij de pot af. Schep leeg met een kleine pollepel, gebruik daarna een dweil zoals hierboven uitgelegd tot alle water weg is. Neem daarna cola (toch wel!) en maak dik huishoudpapier of watten aan de meter hiermee nat. Bekleef de wanden van de pot hiermee (dat blijft min of meer vanzelf hangen). Laat inwerken. Voor viezigheid van een andere soort kan je ook warme azijn gebruiken. Ventileer goed en verbrand je handen niet.
Nadien niet doorspoelen maar weggooien.
En last but not least: gebruik wegwerp handschoenen, je bent tenslotte in je toiletpot aan het schoonmaken. Good luck!
BIj deze de reactie, hopelijk zonder de spelfouten etc. en met een aanvulling: Zoutzuur is maximaal 38%. Het zoutzuur van de bouwmarkt van 30% is dus ZEER geconcentreerd. "het is een licht zuur". Nee, zoutzuur wordt beschouwd als een sterk zuur. Splitst voor 100%, zoek maar op in BINAS. Vraag aan een willekeurige chemicus, zoutzuur is een (zeer) sterk zuur. Spettertjes bijten een beetje. Ja, totdat het indroogt (want je geeft niet aan dat je met overvloedig water moet spoelen) en dan schiet de zuurgraad nog even verder omlaag met ernstige brandwondjes tot gevolg (zoals ik in de reactie op het antwoord al zei, dit geeft brandblaren). Met 30% zoutzuur moet je gewoon heel goed luchten. Dat is niet optioneel. Het gegeven advies is mijn inziens als chemicus onverantwoord en op het gevaarlijke af. Er wordt geen rekening gehouden met de dampen die vrij komen bij zulke hoge concentraties. Daardoor riskeer je ademwegproblemen (in feite is het effect van het inademen van HCl-gas hetzelfde effect als het inademen van chloorgas / mosterdgas, namelijk dat het vocht in je longen zoutzuur wordt. Gegeven is wel dat de effecten met chloorgas / mosterdgas erger zijn, maar in basis gebeurd hetzelfde. Kijk er dus mee uit!).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.