Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verwijder ik "roest " van mijn WC pot?

In een WC pot heb ik dweilwater gegooid en doorgespoeld. Helaas bleef het zand een paar dagen in de toilet. Nu zie ik bruine vlekjes in de toilet. Deze vlekjes lijken op roest.
Voor het verwijderen van deze vlekjes heb ik verschillende schoonmaakmiddelen gebruikt zoals chloor, anti-kalk, alles reiniger, om ze te verwijden, maar niets helpt.
Is het roest wat ik onderaan in de WC pot zie?
Hoe los ik het probleem op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Kook water in een waterkoker, gooi dit in de wc samen met wat soda en laat dit een nachtje intrekken! Werkt bij ons altijd prima! Echter kan het ook zijn dat zand 'krassen' heeft achtergelaten, in dit geval krijg je het niet weg

Toegevoegd na 35 seconden:
Spoel trouwens de wc na het intrekken pas door!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Probeer het met puimsteen dat schuurt en krast niet het is te koop bij de drogist
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
al bleekwater (javel) geprobeerd?
8 jaar geleden
Neem wat handschoenen en een sponsje, flink boenen en het zou weg moeten gaan. Als ik je vraag goed begrijp (correct me if i'm wrong) heb je wellicht "roest" onder water.

Goed nieuws, onder water roest ijzer niet! (Normaal ijzer onder normale omstandigheden) Want er komt geen zuurstof bij.

Met andere woorden moet het vrijwel zeker vuil zijn.

Mocht je niet zeker zijn dan zou het helpen als je een foto plaatst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of het is inderdaad roest en anders is het een bruine soort kalkaanslag.
Ga naar de bouwmarkt en koop een kleine flacon "zoutzuur",een bokkenpoot en een veiligheidsbril. Spoel het toilet door en maak het daarna zover mogelijk leeg door met een doek of stuk dweil water op te nemen en uit te wringen in een emmertje.
Zodra de toiletpot leeg is, zet je je bril op en giet een beetje ( ongeveer een kwart deel van de halve literflacon) in de toiletpot. Neem nu de bokkenpoot en doe daarmee regelmatig het zoutzuur over de bruine aanslag verspreiden.
Als het roest is, is alles binnen de minuut verdwenen en als het die andere aanslag is, duurt het wel een kwartier tot een half uur.
Ventileer de ruimte wel tijdens de behandeling en spoel na gebruik de bokkenpoot overvloedig met water uit. Succes is 100 % verzekerd.
8 jaar geleden
Drie tips van Oma:

-Als je je water van je handwas in de wc laat staan +/ een uur blinkt je wc als nooit tevoren.

-Vul een emmer met groene zeep opgelost in water dit is gelijk een natuurlijk ontsmettingsmiddel, doe de wc bril ermee en tegels en wasbakje e.d. Het water waar je mee gepoetst hebt in de pot gooien, toiletborstel er door heen halen en een uurtje laten staan niet meteen doorspoelen, je wc glanst weer

-Als je last heb van kalkaanslag, urinezuur of bruine vlekken in je wc-pot, gooi er dan een liter Cola in en laat dit een nacht staan, je zult van het resultaat versteld staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spoel's avonds voor het slapen gaan de wc door en strooi dan een paar schepjes OXO poeder ( eigen merk van AH) in de pot . 's Morgens doorspoelen en de pot is weer wit.
Geldt ook voor oudere vergelende potten, waar bleekwater niet meer helpt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
roest vlekken krijg je 9 van de 10 keer eruit door cola op te doen. nu gaat dit niet makkelijk bij een wc,. mischien kunt u bij de action een spuitbus wd 40 kopen die erop spuiten en ik verwacht dat u hem daarmee weg krijgt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een vaatwasmachine tablet in het reservoir doen . Ontkalkt en mogelijk ook tegen de vlekjes. Het tablet smelt weg en na elke spoelbeurt het toilet fris en kalkvrij.Anders laten weken met schoonmaakazijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing