Helpt het voor de hygiene om een vaatdoekje een minuut in de magnetron te doen?
Om de vaatdoek bacterie arm te houden
- spoel ik hem goed uit in schoon water,
- wring uit,
- 1 minuut in magnetron
- en laat hem dan drogen hangend over een stang.
Ik heb altijd het idee dat die minuut magnetron (waarna de vaatdoek helemaal dampt en stoomt) alle bacteriën doodt.
Maar is dat ook zo?
Vaak vraag je jezelf af, als je staat schoon te maken met zo'n doekje, of het daar nu ook echt schoon van wordt. Het ziet er schoner uit, maar als je bedenkt dat je heel veel bacteriën hebt verspreid met een vieze lap....
Beetje overdreven dacht ik zo .
Daar kweek je geen weerstand mee, en doet me denken aan smetvrees.
Was bij zo'n tv programma eens, ze controleerden studentenhuizen en kwamen erachter dat er poep bacteriën in die doekjes zaten. Bleek dat die doekjes weken achter elkaar gebruikt werden en dat ze ook wel eens omgewisseld werden met degene die voor de wc gebruikt werden.
Elke dag een nieuwe is inderdaad beste
Heb geen smetvrees, het is gewoon een goede gewoonte. Ik weet op het eind van de dag niet wat er allemaal met die vaatdoek gebeurd is, is ook nog de meeste uren van de dag vochtig geweest. Magnetron lijkt mij ook wel handig.
En waar iedereen zo 'bang' voor is ... het toilet ... dat is meestal het schoonste plekje van het huis! Juist omdat dit de naam heeft dat het zo vies is, wordt daar beter opgelet met schoonmaken.Trouwens buitenshuis moet je daar nog steeds erg voorzichtig zijn hoor. De kraan is het vuilste plekje [ de vloer is ook vaak goor!] en de wc-bril natuurlijk ook . [...en dan zijn er nog mensen die vinden dat "een sopdoek een sopdoek is" en dus Alles Met Dezelfde Sopdoek Schoonmaken!! - normaal?] En @redhouse, als je nou ook nog je handen vaak wast en niet vergeet na het bezoek aan het toilet [en de handdoek ook vaker dan 1 keer per week vervangt], dan heb je geen last van smetvrees, maar let je gewoon goed op dat je zelf niet te veel risico loopt op onnodige besmettingen.
Helemaal mee eens, waarom niet gewoon in de was? De magnetron is voor voedsel niet voor vieze vaatdoekjes!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.