Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat heb ik allemaal nodig voor een wasmachine? (wasmiddel e.d.)

Ik ga dus binnenkort op mijzelf wonen en daar hoort natuurlijk een wasmachine bij. Nou heb ik echt geen idee wat voor wasmiddel en/of wasverzachter er in moet. Ik ben van plan om alle 'kleurgroepen' apart te wassen. (blauw, groen)(oranje,rood,roze) etc.
Weet iemand wat ik allemaal moet kopen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Een bontwasmiddel. Dat is voor alle kleuren geschikt. Maar als je elke keer 1 kleur moet wassen, moet je wel hele bergen kleding in die kleuren hebben ; halve of bijna lege trommels wassen is je reinste geldverspilling. Alleen de witte was apart houden is wel verstandig. (En daarvoor kun je eventueel een wit- of fijnwasmiddel kopen, maar strikt noodzakelijk is dat niet). Eventueel is het handig een extra vlekkenmiddel te hebben om vlekken voor te bewerken. Ossengalzeep is prima.

Wsverzachter is niet nodig. Je was gaat er lekker van ruiken, maar het is de pest voor het milieu, en je handdoeken en theedoeken drogen niet meer zo lekker af. Nodig voor een schone was is het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleur wasmiddel en wasverzachter is al gezegd. De verschillen tussen merken zijn groot. Ik zou kiezen voor vloeibaar wasmiddel.
Je hebt ook veel aan wasnetjes. Hierin blijft kwetsbare kleding heel.
Verder is het goed om een wasmachine aan te schaffen met het juiste energielabel.
De wasmachine moet voldoen aan jouw eisen, controleer dus de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was kleur (rood, roze, oranje e.d) samen in een bonte was met kleurwasmiddel op 40 graden. Wit doe ik apart met een witwasmiddel. Donker (zwart, grijs, spijker)doe ik ook apart. Daar gebruik ik gewoon het kleurwasmiddel voor. Ik hou zelf erg van wasverzachter. Het ruikt gewoon lekker en het maakt je handdoeken zacht (handdoeken waaree je jezelf afdroogd die van een goede kwaliteit zijn kunnen dit prima hebben en drogen gewoon goed) Keukenlinnen; doekjes, theedoeken en kleine handdoekjes was ik wel vaak zonder wasverzachter en minstens op 60 graden. Als je geen wasverzachter wilt gebruiken schijnt azijn (!) een goede vervanger te zijn... google maar eens. Verder is een het wel handige om nieuwe kleding met een felle kleur of donker kleur eerst een keer apart te wassen of met dezelfde kleur. Want dit kan afgeven. Ik gooi ook soms een ontkalkblokje mee met de was voor het onderhoud van de machine. Good luck!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij nieuwe kleding (ook bij theedoeken) laat ik ze eerst 'n nachtje in koud water "weken", dit voorkomt krimpen, althans, voor een groot deel. Dit zorgt ook voor dat vooral bij handdoeken daarna goed het vocht opnemen tijdens afdrogen. En spijkerbroeken nooit in de droger, hierdoor gaan ze juist krimpen. Het is inderdaad goed om was te sorteren, ivm verkleuring, zolang je maar geen rood/blauw ed kledingstuk bij de witte was doet. Maar dat lijkt mij logisch. Witte was mag ook op een hoge temperatuur gewassen worden, evenals theedoeken. Maar dat kun je het beste in de labels kijken van je was. Bij het strijken is ook goed kijken op welke temperatuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing