Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom dien je dikke bleek 'koel en donker' te bewaren?

Toegevoegd na 51 minuten:
Het heeft inderdaad te maken met de werkzaamheid van de bleek. Maar wat is het verband? Hoe zorgen licht en warmte voor een verminderde werking?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Chemische reacties verlopen natuurlijk sneller als de temperatuur warmer is. Zonlicht katalyseert blijkbaar ook de reacties (zie link), waarschijnlijk vanwege de vorming van vrije radicalen
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonlicht is nog energierijker dan snelle (hete) moleculen. En dat zorgt dus ook voor ontleding. Vrije radicalen hebben hier niets mee van doen.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik vermoed maar wete niet zeker- dat dat zonlicht zorgt voor vrije zuurstofradicalen uit ClO- (hypocloriet), die vervolgens aan een andere hypochloriet binden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat mij betreft is jouw antwoord het meest volledig.
Dank.

Andere antwoorden (2)

Omdat het onder invloed van warmte en licht z'n werkzaamheid verliest. In een jaar kan dat 20 tot 50% verminderen.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat had ik inderdaad gelezen.
Maar weet je ook wat daar de oorzaak van is?
Ik had mijn vraag wat helderder moeten formuleren. ;)
Standaard dikke bleek bestaat voornamelijk uit natriumhypochloriet.
van wiki:

Natriumhypochloriet is vrij onstabiel en ontleedt door verhitting tot natriumchloraat en natriumchloride:

3 NaOC -> NaClO_3 + NaCl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding