Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe warm zou jij een dekbed wassen als er geen wasvoorschriften op staan? En wel of niet in de wasdroger doen?

Ik heb een dekbed dat ik wil wassen, maar er zit geen labeltje op. Nu heb ik geen idee wat ik ermee moet doen. Ik wil wel dat ie goed schoon wordt (stof- en schimmelvrij, mocht dat er nu inzitten), maar niet dat er iets fout mee gaat.
Wat zouden jullie doen?
Ik weet ook niet waar ie mee gevuld is overigens.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Reiniging donzen dekbed
Een goede kwaliteit donzen dekbed kan normaal gesproken op 60 graden Celsius worden gewassen met een fosfaatvrij wasmiddel. U kunt het dekbed drogen in een droogtrommel. Bij normaal gebruik is het reinigen slechts één keer in de 4 of 5 jaar nodig.

kijk voor andere dekbed soorten op de onderstaande link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij twijfel zou ik hem sowieso naar de stomerij brengen, dan weet je zeker dat hij goed blijft.

Maar als je het nu toch perse zelf wilt doen dan zou ik hem niet heter wassen dan 30 graden en ZEKER niet in de droger doen. Dan hou je helemaal niets over denk ik en je weet ook niet of de stof brandbaar is die in je dekbed zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt het sowieso op 40 graden wassen en stop er een paar tennisballen bij, zodat de dons verdeeld blijft, ook in de droger
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou een dekbed, waarvan ik niet wist wat er voor vulling in zat, wassen op 30 graden.

Als je het dekbed gewassen hebt, kun je zien of het dekbed een donzen vulling heeft. Als de vulling erg klontert dan is het dons. Een donzen dekbed kun je alleen maar in de wasdroger drogen. Tijdens het droogproces moet het bij voortduring geschud worden. Doe er wel een paar tennisballen bij. Dit maakt dat het dons tijdens het droogproces nog beter opgeklopt wordt, zodat het zijn isolatie weer terug krijgt.

Een wollen of synthetisch dekbed kun je gewoon ophangen om te drogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als hij 'luchtig' aanvoelt zit er meestal dons in.
Voelt hij compact aan is hij synthetisch.
Deze laatste kun je dan wel op 40 graden wassen, deed ik ook altijd.
Nu is alleen de hamvraag of hij in je wasmachine past, een tweepersoons dekbed is dan wat moeilijker.
Als je hem in de wasdroger doet, doe er dan een tennisbal bij, zo wordt hij weer mooi 'fluffig'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon op 30 graden wassen (als ie in je machine past). Ik heb het eens met dons en met synthetisch gedaan en het komt er gewoon goed uit. Als je een droger hebt is het nog makkelijker, bij mij ging het zelfs zonder de tennisballen goed!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was ze altijd gewoon op graden of 30 niks mis mees...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan wat voor vulling gebruikt wordt. Als het dons is zou je eens kunnen kijken op:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou het dekbed op 30 a 40 graden wassen, met een wolwasmiddel, kan nooit kwaad lijkt mij, maar in de wasdroger zou ik het niet doen.
Zou het dekbed liggend laten drogen en veel op schudden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing