Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maakten mensen handdoeken droog voordat de wasmachine bestond? Van uitwringen krijg ik pijnlijke blaren (wasmachine is stuk)!

Ik stond vandaag dus mijn kletsnatte handdoeken uit te wringen maar na een tijdje kreeg ik vreselijke blaren van de wrijving op een natte huid. Ik gebruik voor mijn werk 9 handdoeken per dag, dus als iemand nog een tip heeft zou ik dat fijn vinden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ze werden eerst door de wringer gedraaid, en daarna buiten in de wind verder te drogen gehangen.
Plaatje bij antwoord
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gewoon ophangen op een rekje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen wij nog geen droger hadden, en geen ingebouwde centrifuge, maar al ver NA het tijdperk van de wringer en het wasbord - zeg jaren 60, 70 en 80 , gebruikten we een losstaande centrifuge. Geen gewring, en je was was daarna in mum van tijd droog. Ook toen de eerste wasdrogers kwamen, bleven we de centrifuge gebruiken om de was zo kort mogelijk in de droger te hoeven hebben.

Je ziet ze nog wel eens staan op rommelmarkten (maar dan vaak voor kinderen om met verf in te spelen) en kringloopwinkels, maar ook nieuw zijn ze nog te krijgen. Nog steeds ideaal, ook als je een wat goedkopere of oudere wasmachine hebt die niet zo heel goed centrifugeert.

En daarna, al dan niet gecentrifugeerd, lekker buiten aan de lijn in de wind. Maar DAT doe ik nog steeds, als het weer er ook maar enigzins geschikt voor is. Drogers kosten klauwen vol geld, en in huis ophangen is niet best voor je vocht.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nog even ten overvloede : wasmachines maken de was NIET droog, vroeger niet en nu niet. Ik ben er dus van uitgegaan dat je wil weten hoe mensen de was droog kregen toen er nog geen centrifugerende wasmachines danwel drogers waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor dat uitwringen kun je misschien de slacentrifuge gebruiken. Het is wel even werk want ik denk dat er maar een per keer in kan, maar je spaart je handen.
Uit ervaring weet ik dat de blaren van lieverlee minder worden. Je gaat een laagje eelt vormen en de huid van je handen wordt zo sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing