Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik ervoor dat mijn ouders iets gaan doen in huis?

Ik woon nu op mezelf, en ik werk voor wat geld 1x in de week bij mijn vader en stiefmoeder in huis om schoon te maken. Alleen het probleem is, zelf doen ze werkelijk niks in huis. en ze hebben rond de 20 katten (alsjeblieft hou de opmerking 'WAT! ZOVEEL KATTEN?' voor je want ik weet dat het veel is). dan kun je je dus wel voorstellen dat het goor wordt. Mijn stiefmoeder speelt werkelijk de hele dag van 's morgens tot 's avonds laat facebookspelletjes en mijn vader werkt veel en blijft daarna op de bank. Zelfs in de vakantie doet hij niks. Hoe zorg ik ervoor dat ze die luiheid eens van zich af zetten? als ik er met mijn vader over praat begint hij onnozel te lachen en zegt hij; jaaa, weet ik wel, of hij zegt alleen: uhu. uhu. uhu.
Ik wordt er gek van, gelukkig heb ik er zelf geen last meer van maar ik vind gewoon dat volwassen mensen hun eigen huis schoon moeten kunnen houden zolang ze niks mankeren!
tips please?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik krijg - ook uit jouw reacties - eigenlijk de indruk dat hier meer aan de hand is dan slonzige ouders die toevallig 20 katten hebben. Je schrijft dat het extreem vies en onhygiënisch is, dat het erg goor is vanwege de katten en het niet schoonhouden van wat zij voor vuil veroorzaken, en dat je ouders (vader en stiefmoeder) niet lijken te zien wat er aan de hand is en hoe erg het is.

Ik weet niet wát hiervoor de reden is, maar blijkbaar zijn zij niet in staat om enige orde aan te brengen in hun eigen huidhouden. Ze zijn om de één of andere reden niet bij machte om dit probleem zelf op te lossen.

Ik denk dan ook dat hier meer hulp nodig is dan de hulp die jij als dochter kunt bieden. Ik zou zeggen dat er een team moet komen om schoon te maken, dat er een stuk of 16 katten het huis uit moeten (OF het huis/tuin moet geschikt gemaakt worden voor zoveel katten, EN schoongehouden) en dat er iemand moet komen die jouw stiefmoeder kan activeren, en hen samen kan helpen om het huishouden te structureren, overzicht te krijgen over wat er moet gebeuren en hoe dat bijgehouden moet worden, en dat vervolgens uit te voeren. Dat is een hele kluif, en dat gaat jou - hoe hard je ook je best doet en hoe graag je ook zou willen - niet in je eentje lukken. In de eerste plaats heb je voor zoiets meer handen nodig dan twee, en in de tweede plaats sta je er te dicht bij, en zullen ze enige correctie, drang en stimulatie van jou niet accepteren of niet op waarde schatten.

Hoe vuil is het huis? Vuil genoeg om bij de GGD een melding te doen van een vervuild huishouden? Zie link als voorbeeld van wat een GGD kan doen, en zoek contactgegevens van de GGD in jouw regio. Mochten zij hier niets mee doen, dan kun je proberen om via de huisarts van je ouders, via maatschappelijk werk, via een melding bij de wijkagent (ook die kent de weg naar hulpverlening) of andere wegen (als ze huren bijv. de woningbouwvereniging) proberen om ervoor te zorgen dat er hulp komt om dit probleem op te lossen. Let er wel op dat je ouders je dit mogelijk niet in dank af zullen nemen. Als er iemand anders is die deze situatie ook kent en jou kan helpen hierbij, dan kun je eventueel samen een melding doen zodat het niet allemaal bij jou vandaan komt en jij niet direct als de schuldige wordt gezien. Maar hopelijk kun je ook je zorg uiten naar je ouders en zullen ze begrijpen dat je hulp inschakelt omdat je je zorgen maakt en omdat je hen een betere leefomgeving gunt, en niet omdat je ze wilt sarren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet meer voor ze poetsen en zelf iets anders gaan zoeken om een centje bij te verdienen. Nu moeten ze wel, tenzij ze iemand anders zo gek krijgen om het hele zooitje schoon te houden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk vinden nje ouders het wel makkelijk dat jij het hele huishouden doet. Om ze te activeren, zou ik eerst eens heel duidelijk maken wat er in de "functieomschrijving" staat; Ik zou beginnen met alles dat met katten te doen heeft/veroorzaakt is niet tot algemeen schoonmaken hoort. Tevens zou ik eens een dagje/weekje overslaan, kijken of dat effect heeft (waarschijnlijk niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eens kunnen proberen uit te leggen dat het voor jou veel eenvoudiger en efficiënter poetsen wordt als ze zelf zorg dragen voor een ordelijker huis, of je gaat me ze praten en doet een voorstel om een dag samen te plannen en een hele grote schoonmaak te houden in huis opdat iedereen er meer plezier aan beleeft, je moet proberen hun te overtuigen waarom ze daar aan mee zouden werken.

Ik weet niet of je enigst kind bent anders zou je met je broers en zussen kunnen overleggen dat er echt een grote schoonmaak ingepland moet worden.

Probeer in de overtuiging naar je ouders onderwerpen als veiligheid en gezondheid er bij te betrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OOk jou ouders hebben een eigen verantwoordelijkheid te dragen.
Als jij constant het voor blijft doen dan komt er inderdaad niets meer van hun zelf uit.
Wijs hun op hun eigen verantwoordelijkheid in een goed en open gesprek.
En geef aan dat jij dit niet meer voor hun zal doen.
Dit zal hun op z`n minst doen inzien dat er initiatief van hun zelf zal moeten komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kinderen hebben eist eigen verantwoording te dragen maar dieren eist precies hetzelfde.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing