Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan gekleurd gedestilleerd water eerder bederven?

Ik ben regelmatig kleine hoeveelheden gedestilleerd water nodig die licht gekleurd moet worden met verschillende kleuren vloeibare levensmiddelenkleurstof.

1 druppel op bijvoorbeeld 150 ml is dan veel te veel kleurstof, dus nu vraag ik mij af of het water eerder zal bederven wanneer ik er gewoon per liter(fles) 1 druppel kleurstof bij doe waarmee ik dan een voorraadje verschillende kleuren water heb, en de kleuren ook meer gedoseerder kan mengen onderling.

De kleurstof bevat wel citric acid (citroenzuur). Zou het hierdoor langer of net zo lang goed blijven, of juist eerder bederven?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb het nodig voor mijn hobby, dus niet voor in levensmiddelen oid.

Toegevoegd na 1 uur:
ter verduidelijking: voor het maken van shampoos en douchegels, vandaar dat ik het even verplaatst heb naar een andere categorie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Water kan altijd bederven door de aanwezigheid van bacteriën, maar ook door groei van algen. De geconcentreerde kleurstof bevat meestal stoffen die de bacteriegroei beperken (zoals citroenzuur), maar in niet geconcentreerde vorm (in water) heeft dat geen effect.

Door het toevoegen van de kleurstof breng je mogelijk extra bacteriën in het water (niet door de kleurstof zelf, maar door de handeling). Qua voedingsstof voor bacteriën zal het ook wel meevallen.

Of dit een risico is hangt af hoe lang je het water bewaart, of je het nodig hebt voor een hobby of voor het bereiden van voedsel.

In dat laatste geval zou ik geen risico nemen.

Je kunt bacteriegroei dan voorkomen door:

1. Luchtdicht af te sluiten in hele flesjes (dus de grote voorraad te verdelen)
2. Water te koken en daarna luchtdicht af sluiten (eventueel in kleine flesjes)
3. Water koel te bewaren na de verdunning.

Toegevoegd na 46 minuten:
N.a.v. je toevoeging acht ik het risico op gezondheidsproblemen na bacteriegroei klein als je netjes werkt, eventueel de watervoorraad steriliseert en het water donker bewaart (bijvoorbeeld in een koelkast/kast)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals +10. Het werkt allemaal perfect! ;-) Thanks!

Andere antwoorden (1)

Als je de gekleurde waters in schone flessen heet afvuld en dan meteen luchtdicht afsluit heb je een steriel produkt wat je heel lang kan bewaren.
Wel schoon werken met het in delen uit de fles halen van het kleurtje of de fles weer even verwarmen na gebruik en dan weer dichtmaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding