Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik vind Vanish te duur, welke huismiddeltjes kan ik in plaats daarvan gebruiken?

Voor lastige vlekken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat ligt er al helemaal aan wat je onder lastige vlekken verstaat. Een paar suggesties die ik zo uit mijn hoofd weet:

Bloedvlekken: zoveel mogelijk wegdeppen met koud water. Als ze erg hardnekkig zijn eventueel nog even laten inweken in een sopje van Biotex. Daarna gewoon met de overige was meewassen.

Rode wijn: hierbij is het van belang dat je snel handelt. Meteen na het ontstaan bestrooien met zout, even laten intrekken en je veegt het grootste gedeelte er zo vanaf. Zie verder bij de bloedvlekken.

Balpen: deppen met een doekje gedrenkt in (karne)melk. Zie verder bij de bloedvlekken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Bij de Action hebben ze ook Vanish-achtig spul van het antimerk. Werkt net zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spuit vlekken tegenwoordig ook vaak in met gele dasty, van wibra en dan in de was. Is eigenlijk gewoon schoonmaakmiddel. maar heeft al wat keren goed geholpen.
was kiezen: of niet meer aandoen omdat je voor gek loopt, of proberen.
soms helpt het, soms niet

Toegevoegd na 51 seconden:
of insmeren met groene zeep.
(denk dat de kennispartner hier niet blij mee is)
anneliez
13 jaar geleden
Soda is een beproefd middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het probleem.

Ik kijk eigenlijk altijd op de site van Oma weet raad. Voor elk soort vlekken hebben ze wel een mooi huismiddeltje, dat verassend genoeg vaak prima werkt.

Hier is de site:
http://www.omaweetraad.com/tips.php?rubriek=vlekken

Klik op het soort vlek en je krijgt de nodige tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Kruidvat heeft ook een Vanish-product van eigen merk. Oxi-poeder heet het geloof ik. En de pot is ook roze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ossengalzeep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trekpleister heeft een Vanish-achtig product en ook Albert Heijn heeft iets soortgelijks van het eigen merk. Ze werken allemaal op de zelfde manier, met zuurstof die je was schoonbruist.

Toegevoegd na 1 minuut:
het helpt ook altijd goed om verse vlekken even in te smeren met witte shampoo en zo te laten liggen totdat je gaat wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee wat Vanish precies doet of moet doen, maar persoonlijk heb ik er nooit behoefte aan gehad. Call me old-fashioned, maar met soda, azijn en groene zeep en incidenteel wat Vim of een schuursponsje kan ik eigenlijk alle vlekken en strepen wel aan. Ossengalzeep en waterstofperoxide speciaal voor vlekken in kleding completteren de inhoud van mijn schoonmaakkastje eigenlijk wel.

En dat is eigenlijk ook het hoofdbestanddeel van Vanish ; natriumpercarbonaat(2 Na2CO3 + 3 H2O2), een verbinding van een sodamolecuul (NA2CO3) en drie moleculen waterstofperoxide (H2O2), maar dan duur.

Beiden zijn dus uitstekend te gebruiken als 'vervanger', maar het is beslist niet nodig dat bij ELKE was te doen. Alleen de vlekken behandelen volstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Lidl hebben ze W5 of Adritt in een fel gekleurde pot van 750 gram. Ook dit bevat natriumpercarbonaat.
De vrijkomende zuurstofatomen verbranden de vlekdeeltjes, die na verbranding meestal wit zijn.

Daardoor verdwijnt de vlek. Maar waarschijnlijk verdwijnt ook een deel van de kleding.

Je kan ook je tuintegels ermee ontgroenen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bij de Aldi zag ik zo'n pot van 1 kilogram voor €2,49.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de action hebben ze van eigen merk soort vanish, die gebruik ik ook, poeder emmertje van 1.2 kilo dacht ik voor nog geen 2 euro.
of jumbo supermarkt die heeft ook van soort vanish van jumbo merk ook net zo goed maar wel goedkoper, dan orginele vanish.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zweer bij het microvezeldoekje. Het doekje niet te nat maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bruistablet voor het gebit
of kijk in de Enkuisese almanak en of oma weet raat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing