Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maak je een oven vol beschimmelde dingen schoon?

vriendin (paniekstoornis) belde me zojuist op met de vraag of ik haar wilde komen helpen schoonmaken. Ze wil graag weer haar oven gebruiken maar er staan dus pannen of borden of schalen in met eten. Die staan er volgens haar zo ongeveer driekwart jaar en ze durft het niet schoon te maken. Of ik het voor haar wil doen... ja tuurlijk wel maar hoe maak ik dit schoon? Ik bedoel, wat er in staat hevel ik wel over in een vuilniszak en weg ermee maar de oven zelf? Eerst op 250 graden verwarmen om alle bacterien en schimmels te doden? En daarna met een sopje met afwasmiddel en een schuursponsje en doekje schoonmaken?

Ik ben niet zo'n poetsgenie en laat het ook niet zover komen... dus iemand een tip hoe dit schoon te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker verhaal. Ik zou de oven demonteren en een nieuwe laten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh, ben wel wat gewend inmiddels, ze heeft ook eens 3 kattenbakken (vol) in de logeerkamer gezet met de deur dicht omdat ze het niet durfte te verschonen... maar serieus, die oven is toch nog wel schoon te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult hem vast nog wel schoon kunnen krijgen.
Ik zou er denk ik flink van over me nek gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah >_________<
Kimath
13 jaar geleden
Ik zou in elk geval zorgen voor een mondkapje en oogbescherming (bijvoorbeeld een duikbril), tegen ronddwarrelende schimmelsporen. Straks word je nog ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel lief van je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissPrixie: je bent een topvriendin!! Geweldig dat je haar hiermee wil helpen. Plus van mij, niet zozeer om de vraag maar omdat je een lief mens bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je vriendin om voortaan eerder met dit soort verzoeken te komen! Pfff, erg voor je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe inderdaad iets voor je mond. Je weet niet wat voor vieze schimmels er uit die oven komen.
Wel top dat je haar zo wil helpen!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Sorry, maar ik ben stomverbaasd dat je vriendin al driekwart jaar de oven in zo'n toestand laat staan.... Dapper van je dat je helpt.
Even naar de winkel gaan en een spuitbus met ovenschuim kopen. Dat spuit je erin (niet de oven aanzetten, ander koekt alles nog vast wat er al in zit). Lees even de gebruiksaanwijzing. Meestal betekent het de oven helemaal in te spuiten en dan een paar uur (een hele nacht) laten staan en dan met een spons of doek schoonmaken. Zo nodig de procedure herhalen.
Dan zou ik hem na het zorgvuldig schoonmaken eerst een uurtje op de hoogste stand zetten. Ik denk dat ie dan weer schoon genoeg is om te gebruiken....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste dien je de pannen weg te gooien.

Maak daarna een mengsel van ammoniak en koud water (niet verwarmen, schadelijke gassen) en spuit daar de binnenkant van de oven mee in, dit dood de schimmels.

Herhaal dit een paar keer om het kwartier.

Verwijder de schimmels uit de oven.

Spuit de binnenkant in met een mengsel van warm water en azijn om het vet op te lossen.

Maak de oven schoon met zo heet mogelijk water.

Draag tijdens het schoonmaken stevige huishoudhandschoenen.

Daarna kan de oven voor tenminste 30min, verwarmt worden tot 150gr. C. om de laatste schadelijke bacteriën te doden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan ik iets anders gebruiken dan ammoniak? Daar ben ik allergisch voor (chronische bronchitis)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou bij een winkel kunnen gaan kijken naar schimmeldoder (HG), echter zit daar ook vaak ammoniak of chloor in. Zeker als je een COPD hebt (chronische bronchitis valt daar ook onder dacht ik) is het van belang dat de schimmels goed dood zijn en vochtig, anders krijg je gegarandeerd last van de luchtwegen (ervaring, astma met chronische bronchitis).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min is niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is tegenwoordig een sport om zonder enige kennis van zaken minnen uit te delen. Ze zijn zelfs zo laf dat ze geen goed antwoord kunnen geven en een reactie durven ze niet te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min is wel van mij ; pannen weggooien is namelijk de grootst mogelijke onzin ; hoe smerig die ook zijn, die oven heeft niet driekwart jaar aangestaan, dus al dat vuil krijg je er - met een zeer eenvoudig heet sopje- prima weer vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pannen weggooien? Dat snap ik ook niet, graag motivatie daarvoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar men niet weet wat er in de pannen heeft gezeten en ook niet weet van welk materiaal de pannen zijn gemaakt is weggooien in eerste instantie de beste oplossing. Alleen pannen van roestvrijstaal zijn zeker te reinigen, van alle anderen kan het materiaal aangevreten zijn door zuren van de producten en / of het rottingsproces.
Toevoeging op de andere antwoorden: haal de stroom van de oven af voordat je met water en andere vloeibare stoffen in die oven in de weer gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook onzin.
Vaak gaat dat niet eens, bij inbouwapparatuur bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo onzin? Staat anders wel op de verpakking van de ovenreiniger. Je kunt de stroomschakelaar in de meterkast even omzetten als je inbouwapparatuur hebt.
Ga eerst naar de supermarkt en koop een paar van die mooie plastic roze handschoenen, je zult er blij mee zijn.
Heeft vriendin een balkon of tuin? Zet dan de deur daar naar toe open voordat je de oven opent. Zet ook een raampje open. Voor de broodnodige arbeidsvitaminen zou ik even de radio aanzetten.
Open de oven en loop de pannen naar de tuin of het balkon.
Geen tuin/balkon? Hou dan vuilniszakken gereed.
Probeer eerst eventuele losse stukjes met keukenrol weg te nemen. Daarna met huis-tuin-en keuken doekjes en een sopje met heet water zoveel mogelijk uitsoppen.
Blijf dat herhalen tot er niets meer los komt. Vervolgens zwaardere middelen inzetten. HG verkoopt een ovenreiniger die heel goed is maar ook andere merken hebben er een in hun assortiment. Dat spul moet je goed in laten trekken en in dit geval heb je het misschien meermalen nodig, volg de gebruiksaanwijzing nauwkeurig op.
Daarna weer uitsoppen en als laatste met heet water alleen schoonmaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wilde ook de HG oven en grill reiniger aanraden dus +
Zowieso hoef je al die borden, schalen en panen niet weg te gooien. Daar is echt helemaal niets mee aan de hand. Of er nou een week eten op heeft liggen schimmelen of een jaar. Waarschijnlijk is het allemaal ingedroogd spul. Ik zou een paar grote emmers met heet sop maken, en daar de borden / pannen in leggen. Zo kan al het aangekoekte losweken. (Bv ajax alles reiniger er in gooien). Ga niet al te veel lopen rommelen met die dingen: Er kunnen sporen op zitten die niet zo gezond zijn om in te ademen. Dus: Pan uit de ioven halen en rustig in het sop laten zakken.

Als dat gedaan is kijk je hoe de oven er aan zit. De kans is groot dat er weinig aangekoekt in de oven zit, als je vriendin in eht verleden de oven zelf schoon heeft gehouden. In dat geval: Even uitnemen met een vochtige doek, en voor haar gemoedsrust de oven even opwarmen tot 200 graden. Als je de keuze hebt: Gebruik hier de grilstand voor en niet de omlucht optie, wederom: Schimmelsporen welke zich in de oven hebben verzameld wil je neit door je hele huis hebben.

Als de oven zelf wel heel vies is, gebruik dan de eerder genoemde overnschuim optie. Kijk op de verpakking hoe lang het schuim moet inwerken. Liever twee keer in laten weken in aparte rondes dan het schuim twee keer zo lang laten inwerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel als het er al zolang instaat: de resten zijn waarschijnlijk compleet verdroogd en stinken niet meer.
Kijk of je dingen zo uit de pannen kunt halen, zo niet, zet ze dan in de week in een heet sop met afwasmiddel en een flinke schep soda (even roeren, dan de pannen erin, ze kunnen gewoon in een emmer of zo).
Na een tijd weken de pannen eruit, poetsen in die emmer, daarna de inmiddels waarschijnlijk redelijke schone pannen 'gewoon' afwassen en het sopje uit de emmer in de wc gooien.
De oven: eerst kijken wat je met bijvoorbeeld een pannenkoekmes of een houten spatel los kunt krijgen. Leg eerst een dubbelgevouwen lap alufolie op de bodem, alles wat valt kun je dan in één keer weghalen samen met het folie.
Als het een gasoven is, kun je een ovenbestendige schaal met heet water en wat schoonmaakazijn verhitten (ga dan niet in dezelfde ruimte zitten en ventileer goed!).
Daarna kun je - met handschoenen aan - met standaardmiddelen de oven reinigen.
Het is even een klus, maar het kan echt.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding