Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maak je een oven vol beschimmelde dingen schoon?

vriendin (paniekstoornis) belde me zojuist op met de vraag of ik haar wilde komen helpen schoonmaken. Ze wil graag weer haar oven gebruiken maar er staan dus pannen of borden of schalen in met eten. Die staan er volgens haar zo ongeveer driekwart jaar en ze durft het niet schoon te maken. Of ik het voor haar wil doen... ja tuurlijk wel maar hoe maak ik dit schoon? Ik bedoel, wat er in staat hevel ik wel over in een vuilniszak en weg ermee maar de oven zelf? Eerst op 250 graden verwarmen om alle bacterien en schimmels te doden? En daarna met een sopje met afwasmiddel en een schuursponsje en doekje schoonmaken?

Ik ben niet zo'n poetsgenie en laat het ook niet zover komen... dus iemand een tip hoe dit schoon te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Sorry, maar ik ben stomverbaasd dat je vriendin al driekwart jaar de oven in zo'n toestand laat staan.... Dapper van je dat je helpt.
Even naar de winkel gaan en een spuitbus met ovenschuim kopen. Dat spuit je erin (niet de oven aanzetten, ander koekt alles nog vast wat er al in zit). Lees even de gebruiksaanwijzing. Meestal betekent het de oven helemaal in te spuiten en dan een paar uur (een hele nacht) laten staan en dan met een spons of doek schoonmaken. Zo nodig de procedure herhalen.
Dan zou ik hem na het zorgvuldig schoonmaken eerst een uurtje op de hoogste stand zetten. Ik denk dat ie dan weer schoon genoeg is om te gebruiken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste dien je de pannen weg te gooien.

Maak daarna een mengsel van ammoniak en koud water (niet verwarmen, schadelijke gassen) en spuit daar de binnenkant van de oven mee in, dit dood de schimmels.

Herhaal dit een paar keer om het kwartier.

Verwijder de schimmels uit de oven.

Spuit de binnenkant in met een mengsel van warm water en azijn om het vet op te lossen.

Maak de oven schoon met zo heet mogelijk water.

Draag tijdens het schoonmaken stevige huishoudhandschoenen.

Daarna kan de oven voor tenminste 30min, verwarmt worden tot 150gr. C. om de laatste schadelijke bacteriën te doden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging op de andere antwoorden: haal de stroom van de oven af voordat je met water en andere vloeibare stoffen in die oven in de weer gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst naar de supermarkt en koop een paar van die mooie plastic roze handschoenen, je zult er blij mee zijn.
Heeft vriendin een balkon of tuin? Zet dan de deur daar naar toe open voordat je de oven opent. Zet ook een raampje open. Voor de broodnodige arbeidsvitaminen zou ik even de radio aanzetten.
Open de oven en loop de pannen naar de tuin of het balkon.
Geen tuin/balkon? Hou dan vuilniszakken gereed.
Probeer eerst eventuele losse stukjes met keukenrol weg te nemen. Daarna met huis-tuin-en keuken doekjes en een sopje met heet water zoveel mogelijk uitsoppen.
Blijf dat herhalen tot er niets meer los komt. Vervolgens zwaardere middelen inzetten. HG verkoopt een ovenreiniger die heel goed is maar ook andere merken hebben er een in hun assortiment. Dat spul moet je goed in laten trekken en in dit geval heb je het misschien meermalen nodig, volg de gebruiksaanwijzing nauwkeurig op.
Daarna weer uitsoppen en als laatste met heet water alleen schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowieso hoef je al die borden, schalen en panen niet weg te gooien. Daar is echt helemaal niets mee aan de hand. Of er nou een week eten op heeft liggen schimmelen of een jaar. Waarschijnlijk is het allemaal ingedroogd spul. Ik zou een paar grote emmers met heet sop maken, en daar de borden / pannen in leggen. Zo kan al het aangekoekte losweken. (Bv ajax alles reiniger er in gooien). Ga niet al te veel lopen rommelen met die dingen: Er kunnen sporen op zitten die niet zo gezond zijn om in te ademen. Dus: Pan uit de ioven halen en rustig in het sop laten zakken.

Als dat gedaan is kijk je hoe de oven er aan zit. De kans is groot dat er weinig aangekoekt in de oven zit, als je vriendin in eht verleden de oven zelf schoon heeft gehouden. In dat geval: Even uitnemen met een vochtige doek, en voor haar gemoedsrust de oven even opwarmen tot 200 graden. Als je de keuze hebt: Gebruik hier de grilstand voor en niet de omlucht optie, wederom: Schimmelsporen welke zich in de oven hebben verzameld wil je neit door je hele huis hebben.

Als de oven zelf wel heel vies is, gebruik dan de eerder genoemde overnschuim optie. Kijk op de verpakking hoe lang het schuim moet inwerken. Liever twee keer in laten weken in aparte rondes dan het schuim twee keer zo lang laten inwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel als het er al zolang instaat: de resten zijn waarschijnlijk compleet verdroogd en stinken niet meer.
Kijk of je dingen zo uit de pannen kunt halen, zo niet, zet ze dan in de week in een heet sop met afwasmiddel en een flinke schep soda (even roeren, dan de pannen erin, ze kunnen gewoon in een emmer of zo).
Na een tijd weken de pannen eruit, poetsen in die emmer, daarna de inmiddels waarschijnlijk redelijke schone pannen 'gewoon' afwassen en het sopje uit de emmer in de wc gooien.
De oven: eerst kijken wat je met bijvoorbeeld een pannenkoekmes of een houten spatel los kunt krijgen. Leg eerst een dubbelgevouwen lap alufolie op de bodem, alles wat valt kun je dan in één keer weghalen samen met het folie.
Als het een gasoven is, kun je een ovenbestendige schaal met heet water en wat schoonmaakazijn verhitten (ga dan niet in dezelfde ruimte zitten en ventileer goed!).
Daarna kun je - met handschoenen aan - met standaardmiddelen de oven reinigen.
Het is even een klus, maar het kan echt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing