Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een verhuurder de eis aan zijn huurders stellen dat ze het huis dat de huurders huren helemaal schoon moet zijn en blijven?

Ik vind het nogal bizar dat mijn vriend en ik een huis dat we huren persee zo schoon moeten houden als de verhuurder dat wil. Het is in princiepe "ons huis" voor de tijd dat we het huren toch?
Mijn vraag is dus is het waar dat een verhuurder de eis mag stellen dat je het huis dat je huurt zo schoon moet houden als de verhuurder dat wil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ligt helemaal aan de situatie. Een woningbouwvereniging zal daar minder over vallen dan een particulier die zijn huis tijdelijk verhuurt, omdat hij het niet verkocht krijgt. Dan is het logisch dat het in onberispelijke staat moet blijven.
Ik zou voordat je een huurcontract ondertekend wel heel duidelijk afspreken wat de verhuurder nou precies wenst. Als het gewoon om netjes houden gaat, dus niet uitwonen lijkt het me geen vreemde eis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is inderdaad een beetje vreemd. Ik kan me voorstellen dat je bij oplevering weer een schoon huis moet achterlaten. Maar in de tijd dat jullie er wonen moet dit niet uitmaken. Ik neem ook aan dat de verhuurder het niet weet als het een zooitje is. Tenzij hij / zij komt controleren. (Wat dus zeker niet mag)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan een verhuurder zeker eisen en als dat is opgenomen in het contract en jullie tekenen kun je daar dus niet onderuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet, tenzij je er een dusdanige kolere zooi van maakt dat de volksgezondheid in het geding komt.

Een verhuurder heeft geen invloed op jouw manier van leven in het door hem verhuurde huis, tenzij er overlast van komt.

Enige wat jij verplicht bent is als je de huur opzegt, dat de woning weer in dezelfde staat is zoals deze is opgeleverd.

De verhuurder mag ook onder geen beding zonder jouw toestemming de woning betreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft de verhuurder een vorige keer een totaal uitgewoond huis aangetroffen. Maar een schoon huis eisen kan hij niet, hij kan wel verplichten dat de voortuin niet verwaarloosd wordt, voor zover ik weet dan
anneliez
13 jaar geleden
Tja wat is schoonhouden? Het mag natuurlijk geen hele vieze bende worden en zeker niet zodat anderen er last van kunnen hebben.
En als je er weer uitgaat moet je het wel net zo schoon opleveren als dat je erin kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mits in alle redelijkheid! Het moet niet zo zijn dat er een bende van gemaakt wordt en bij een verhuizing dient het huis schoon opgeleverd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing