Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn pan schoon?

De buitenzijde van mijn (tweedehands) aangeschfte pan is ingebrand. Apetrots heb ik de kringloopwinkel verlaten want ik had een echte Hackman stoompan gescored voor een paar centen. Hij was echt vies, binnen en buiten. Het ergste is allemaal schoon gepoetst alleen de ingebrande vlekken krijg ik er niet af.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
13.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij gaat dit stukje over hetzelfde probleem (zie bron.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je alles al geprobeerd heb zonder resultaat, zou ik staalwol proberen, een doffe plek is nog altijd beter dan dat aangekoekte.
*Staalwol is een uitstekend hulpmiddel voor het polijsten van metaal in combinatie met polijstpasta's.*

Toegevoegd na 41 seconden:
Het is wel een hele mooie pan :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je pan niet uit aluminium bestaat, kun je proberen om hem in de week te zetten in een teiltje met soda brokken en heet water. Dit is een vrij goedkope oplossing.
Als dit niet lukt, dan kan je de pan inspuiten met ovenreiniger, laten weken en afschuren met een inox sponsje.

Toegevoegd na 1 uur:
Een inox spons is een speciale spons om roestvrij staal mee schoon te maken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou het echt schuren als ALLERlaatste oplossing nemen.
Misschien weken in heel heet water met een afwasmachine tablet? Of Biologisch waspoeder (Dreft ?)
Dat will vaak ook lukken. Je moet het dus weken in iets dat het vet aanpakt.
Er is ook iets dat heet Astonish. Ik durf te wedden dat het werkt, maar ik weet niet of je dat in NL kunt kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met ovencleaner. (te koop in elke supermarkt)
Erop spuiten en dan ver uit de buurt gaan staan en een half uur laten intrekken (goor goedje).
Daarna met lapje nawrijven. Kontakt met de huid vermijden.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Leg de pan in een emmer met een flinke scheut ammoniak en een scheut schoonmaakazijn. Nachtje laten intrekken en de volgende dag met een staalsponsje schoonmaken.
Werkt perfect !
Of je kunt de pan (minimaal een uurtje) in cola leggen. Daarna even afwassen en je hebt weer een stralend schone pan.
Geen soda gebruiken voor aluminium pannen, dat blijf je zien en de glans is weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mocht alles niet werken, kun je het met een beetje waspoeder met heel weinig water (druppels) en een sponsje schoonmaken. Zand kan ook, maar dat eerder krassen. Indien de pan van staal is waarschijnlijk niet: eerst op de bodem proberen, dan valt het niet op, mocht er krassen op komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vul de pan met water, doe er een flinke scheut waspoeder bij in en zet hem dan op het vuur totdat het kookt.

Ik heb in een restaurant gewerkt als afwashulp. Ooit kreeg ik een pan onder m'n neus die zelfs na het weken met schuurmiddel en een staalwolborstel niet schoon wou.
Toen kwam m'n chef met dit eraan, het hielp toen wel. Dus misschien ook wel voor jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zou soda proberen met heet water,

of staalfix (als hij van staal is???)

maar ik heb wel eens ooit gehoord dat je en emaille pan niet met zeep e.d. mag wassen

(dus je moet eerst even kijken wat voor materiaal het is, voor hij mischien je pan aantast!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding