Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is droog in dit geval?

De knop op mijn wasdroger laat me kiezen uit de volgende opties: strijkdroog - kastdroog - kastdroog+ - extra droog - zeer droog.

Wat is het verschil?

Natuurlijk moet die wasdroger mijn was droog maken!
Ik ga het toch niet nat in de kast leggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Strijkdroog : nog iets vochtig zodat je het daarna kunt strijken, en de was niet te veel kreukt (en je hem voor het strijken niet meer hoeft te bevochtingen)

Kastdroog : was kan gevouwen worden en direct in een kast opgeborgen. Het is echter nog net niet helemaal kurkdroog, dus niet heel lang op een stapel laten liggen; dan worden de binnenste stukken weer wat klammig.

Kastdroog plus : was kan gevouwen worden en direct in de kast opgeborgen. Is echt kurkdroog, dus even laten liggen is ook geen probleem.

Soms heb je inderdaad die laatste drie nog in gradaties maar dat voegt weinig meer toe. Wekt inderdaad de suggestie van ' kijk eens wat ik allemaal kan' terwijl dat geen echt praktisch nut meer heeft. Die andere drie hebbe dat echter wel. Ook kan de soort textiel (veel katoen of juist kunststof) wel eens een andere droogtegraad vragen. Maar kom daar maar eens achter...

De verschillende gradaties van drogen hebben vooral impact op het kreuken van de was: hoe droger, hoe kreukeliger. Ook slijt de was wat sneller. Eigenlijk is nét niet helemaal kurkie het beste voor je was, maar dan moet je hem dus wel netjes meteen uitsorteren en opvouwen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vooral beddengoed, dat wat langer in de kast ligt, is wel handig om helemaal kurkdroog te laten worden - tenzij je je lakens en dekbedovertrekken strijkt natuurlijk. Die willen bij lang liggen anders nog wel eens gaan ruiken, zeker als je ze beneden de 90 of zelfs 60 graden hebt gewassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

bij strijkdroog is het nog een klein beetje vochtig zodat het makkelijk strijkt als je nog wil strijken,
ik zet die van mij altijd op kastdroog dan is het goed droog.
bij extra droog word het nog droger dan droog denk
14 jaar geleden
Zie het als matig-redelijk-goed-uitmuntend droog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al deze droogopties dienen slechts een doel: De potentiele klant in de winkel de indruk geven dat dit een droger is met geweldige mogelijkheden. Kopen dus!

In de praktijk droogt het ding de was bij iedere optie een paar minuten langer, en iets heter. That's it.
Onzin dus.

Strijkdroog en kastdroog zijn belangrijke verschillende opties: strijkdroog betekent nog net iets vochtig zodat het lekker te strijken is, en kastdroog laat zich raden. Ik kan me nog een opties 'kurkdroog' voorstellen voor bv beddegoed, maar daar houdt het dan wel mee op.

Kortom: Meer dan 2 a 3 keuzemogelijkheden voor drogen is niks meer dan een onzinnig lokkertje voor de potentiele klant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kies altijd kastdroog en het gekke is dat als hij net klaar is en ik het eruit haal ik eerst dacht: dat ding doet het niet goed, alles voelt nog behoorlijk nat aan. Het is dan ook nog heel warm. Maar als je dat even laat liggen (of in de dichte droger) blijkt het toch wel droog te zijn. Bij strijkdroog is dat inderdaad niet zo. dat is wat mij betreft een stand voor de allerijverigsten onder ons. Als je hem daarop zet moet het er wel meteen uit daarna want als je het er 2 dagen in laat zitten kun je misschien opnieuw wassen omdat het weer stinkt (maar voor strijken zal het wel OK zijn).
Die nog drogere versies, tja misschien voor hele dikke spullen of moltons, die willen op kastdroog nog wel eens iets vochtig aanvoelen
amigo
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing