Hoe weet ik wat mijn elektra hoofdaansluiting is in Duitsland?
Hoe weet ik in Duitsland wat mijn elektra hoofdaansluiting vanuit het net is ?
Dus 1x35A, 3x25A, 3x35A etc...
In Nederland vind je dit op je jaar afrekening of je belt je netbeheerder (Liander, Essent etc..) maar hoe achterhaal je dit in Duitsland ?
2.7K
2.7K keer bekeken
Inekez1
een maand geleden
ronron, je betaalt ook een vast bedrag voor het hebben van de aansluiting. Voor een zware aansluiting betaal je meer dan voor een lichte aansluiting. Dat staat wel op de jaarafrekening. En kun je ook gewoon zien in je meterkast.
Ik weet niet hoe je meterkast in Duitsland eruit ziet, maar ik neem aan dat ook daar iets zichtbaar moet zijn betreffende de hoofdaansluiting.
tinus1969
een maand geleden
Het gaat er niet om dat je kosten ziet, ronron, maar wat voor aansluiting; dus hoeveel stroom maximaal kunt afnemen. Dat is in NL bv 1x 35 A. Zie bv https://www.enexis.nl/aansluitingen/welke-aansluiting-heb-ik-nodig
TurfGraver
een maand geleden
Ik lees:
"Hoe weet ik in duitsland wat mijn elektra hoofdaansluiting vanuit het net is ?
Dus 1x35A, 3x25A, 3x35A etc..."
Niets over kosten maar type aansluiting dus.
"Hoe weet ik in duitsland wat mijn elektra hoofdaansluiting vanuit het net is ?
Dus 1x35A, 3x25A, 3x35A etc..."
Niets over kosten maar type aansluiting dus.
tinus1969
een maand geleden
@ronron je draait jezelf vast in details omdat je niet goed leest. De vraag is simpel:
“ Hoe weet ik in duitsland wat mijn elektra hoofdaansluiting vanuit het net is ?
Dus 1x35A, 3x25A, 3x35A etc...” Dat is de vraag, en in Nederland staat het antwoord blijkbaar op je energierekening. Maar hoe kom je daar in Duitsland achter?
“ Hoe weet ik in duitsland wat mijn elektra hoofdaansluiting vanuit het net is ?
Dus 1x35A, 3x25A, 3x35A etc...” Dat is de vraag, en in Nederland staat het antwoord blijkbaar op je energierekening. Maar hoe kom je daar in Duitsland achter?
Inekez1
een maand geleden
@Thecis, de netbeheerkosten zijn afhankelijk van waar je woont, niet bij welke energieleverancier je zit. Overstappen naar een andere leverancier maakt dus niet uit voor je netbeheerkosten.
Inekez1
een maand geleden
@ronron, in de meterkast zie je op de meter je verbruik, maar bij de hoofdschakelaar staat wat voor soort schakelaar dat is (hoeveel Ampere). Daar staat niet bij wat dat kost per jaar. Het capaciteitstarief is hoger voor een zwaardere aansluiting. Daarom staat het op de factuur vermeld, zodat je weet wat je waarvoor betaalt. In theorie dan, want in Nederland staat er zo ontzettend veel info op die factuur dat een normaal mens er geen logica in ziet. Dat jij dat ook niet ziet of niet snapt is niet erg, maar ga dan niet hier doen alsof je het allemaal beter weet.
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energierekening
"Capaciteitstarief en aansluiting
Het capaciteitstarief voor stroom hangt niet direct af van je verbruik, maar van de grootte van je aansluiting. De verschillende aansluitingen zijn ingedeeld in groepen. Hoe groter de aansluiting, hoe meer je betaalt. Van klein naar groot:
1-fase: 1x10A.
1-fase: > 1x10A t/m 3-fase: 3x25A.
3-fase: 3x35A.
3-fase: 3x50A. Let op dat je niet een te grote aansluiting hebt. Voor een te grote aansluiting betaal je per jaar honderden euro's meer. "
1-fase: > 1x10A t/m 3-fase: 3x25A.
3-fase: 3x35A.
3-fase: 3x50A. Let op dat je niet een te grote aansluiting hebt. Voor een te grote aansluiting betaal je per jaar honderden euro's meer. "
Inekez1
een maand geleden
@datdus, heb je toegang tot de meterkast met hoofdaansluiting? Als je zelf niet weet waar je moet kijken voor het antwoord op je vraag, kun je misschien hier een foto plaatsen?
tinus1969
een maand geleden
@ronron1212 “ De [m]eter geeft alleen het gebruik aan dus verder kun je wat er gevraagd wordt niet zien”
Ja, je kunt het niet zien op de meter. Maar waar kun je het WEL zien? Dat is de begrijpelijke vraag.
Ja, je kunt het niet zien op de meter. Maar waar kun je het WEL zien? Dat is de begrijpelijke vraag.
Datdus
een maand geleden
Ik weet waar en hoe ik moet kijken en/of meten. Ik heb alleen geen zin om in mijn vaderschapsverlof naar Duitsland te rijden. Een klant wil een zware boiler plaatsen waar voor selectiviteit er tenminste een 3x35A hoofdaansluiting benodigd is. . Haar vraag was kan dat? Mijn antwoord ja mits je hoofdaansluiting dat toelaat . Nu ben ik zo 1, 2, 3 niet in de gelegenheid langs te komen om te meten of kijken i.v.m mijn verlof.
Ik heb haar daarom gemeld dat wanneer ze snel een antwoord wilt ze navraag bij haar netbeheerder kan doen of het aansluitcontract of jaarafrekening kan bekijken. Dit lijkt niet mogelijk zo meld ze wat ik vreemd vind dus vandaar dat ik dacht ik vraag het hier eens.
Wellicht is er iemand mee bekend
Ik heb haar daarom gemeld dat wanneer ze snel een antwoord wilt ze navraag bij haar netbeheerder kan doen of het aansluitcontract of jaarafrekening kan bekijken. Dit lijkt niet mogelijk zo meld ze wat ik vreemd vind dus vandaar dat ik dacht ik vraag het hier eens.
Wellicht is er iemand mee bekend
Inekez1
een maand geleden
@datdus
Probeer de non-discussie met ronron te negeren... Is het een optie om die klant te vragen een foto van de meterkast / aansluiting te maken, zodat jij vanuit huis kunt beoordelen wat voor aansluiting ze heeft? Of even videobellen zodat je haar tijdens het filmen kunt sturen naar het deel van de meterkast waar ze even op moet inzoomen.
Probeer de non-discussie met ronron te negeren... Is het een optie om die klant te vragen een foto van de meterkast / aansluiting te maken, zodat jij vanuit huis kunt beoordelen wat voor aansluiting ze heeft? Of even videobellen zodat je haar tijdens het filmen kunt sturen naar het deel van de meterkast waar ze even op moet inzoomen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.