Ik ga binnenkort een flat bezichtigen en het energielabel is F. Is dat erg?
4.3K
4.3K keer bekeken
Edraket
een maand geleden
Bezichtigen is niet erg.
Kopen is af te raden tenzij het heel goedkoop is, maar dat is niet te verwachten, tegenwoordig. Vraag of je een kopie kunt krijgen van de eindafrekening van het gas, van de laatste drie jaar.
Dan weet je wat je ongeveer kwijt bent om het huis warm te houden, als je even zuinig zou stoken als de huidige bewoners. Krijg je die informatie niet, dan zou ik het huis niet kopen. Dan schuilt er een addertje onder het gras...
Kopen is af te raden tenzij het heel goedkoop is, maar dat is niet te verwachten, tegenwoordig. Vraag of je een kopie kunt krijgen van de eindafrekening van het gas, van de laatste drie jaar.
Dan weet je wat je ongeveer kwijt bent om het huis warm te houden, als je even zuinig zou stoken als de huidige bewoners. Krijg je die informatie niet, dan zou ik het huis niet kopen. Dan schuilt er een addertje onder het gras...
Inekez1
een maand geleden
Of dat voor jou erg is, moet je zelf bepalen.
Ben je weinig thuis, dan heb je er minder last van dan wanneer je hele dagen thuis bent. Als je oud of ziek bent en behoefte hebt aan een constante warme woning, dan is het niet zo handig. Kom je vooral thuis om te slapen en de was te doen en vind je het niet erg om met een deken op de bank tv te kijken, dan kun je waarschijnlijk prima leven in een wat minder warme woning.
Let bij de bezichtiging ook op de volgende zaken:
- heb je onderburen (die stoken hun huis en daarmee jouw vloer warm)
- heb je bovenburen, of zit je op de bovenste etage en vliegt jouw warmte het ongeisoleerde dak uit?
- welke kant zitten de ramen? In de winter wil je graag zon in huis (vooral de woonkamer), in de zomer kan het dan misschien snel te warm worden (vooral de slaapkamer)
- zijn er balkons, of ramen die naar binnen open gaan? Zonwering aan de buitenkant van het glas werkt beter dan gordijnen binnen.
- hoe en waar zitten de verwarmingen? Is het mogelijk om dikke gordijnen voor de ramen te hangen zonder dat alle warmte van de verwarming achter het gordijn trekt? Voordeel van een woning met slecht energielabel:
- kortere wachttijd/minder concurrentie
- lagere huur (ook minder huurtoeslag) Nadelen:
- hogere kosten voor verwarming
- minder comfortabel
- in toekomst mogelijk overlast door renovatie als de verhuurder besluit om toch te gaan isoleren
- heb je onderburen (die stoken hun huis en daarmee jouw vloer warm)
- heb je bovenburen, of zit je op de bovenste etage en vliegt jouw warmte het ongeisoleerde dak uit?
- welke kant zitten de ramen? In de winter wil je graag zon in huis (vooral de woonkamer), in de zomer kan het dan misschien snel te warm worden (vooral de slaapkamer)
- zijn er balkons, of ramen die naar binnen open gaan? Zonwering aan de buitenkant van het glas werkt beter dan gordijnen binnen.
- hoe en waar zitten de verwarmingen? Is het mogelijk om dikke gordijnen voor de ramen te hangen zonder dat alle warmte van de verwarming achter het gordijn trekt? Voordeel van een woning met slecht energielabel:
- kortere wachttijd/minder concurrentie
- lagere huur (ook minder huurtoeslag) Nadelen:
- hogere kosten voor verwarming
- minder comfortabel
- in toekomst mogelijk overlast door renovatie als de verhuurder besluit om toch te gaan isoleren
Raggie001
een maand geleden
Wauw! Bedankt! Het is echt om te huren, niet om te kopen.
Maar inderdaad, ik ga er alleen in leven mocht ik ermee akkoord gaan en ik vind het niet erg om tv te kijken met een deken.
Maar inderdaad, ik ga er alleen in leven mocht ik ermee akkoord gaan en ik vind het niet erg om tv te kijken met een deken.
Ritsuka
een maand geleden
Let er vooral op of er geen vocht of schimmel problemen zijn. En Inekez1 gaf al zeer goede tips.
Raggie001
een maand geleden
Bedankt! Dit is allemaal nieuw voor mij, waar moet ik precies gaan kijken hiervoor!
Ikhebgeenidee
een maand geleden
Plaatsen/vervangen CV ketel is (normaal gesproken) taak van de verhuurder. Die zou je kunnen vragen hoe oud de ketel is.
Raggie001
een maand geleden
Waar moet ik kijken bij vocht en schimmel? En dat is de taak van de verhuurder om op te lossen, correct?
Ritsuka
een maand geleden
Even gekopieerd van een site:
Dit zijn de 7 typische tekenen die wijzen op vocht in huis: Je huis voelt kil aan, ook als de verwarming aanstaat.
Je muren zijn vochtig of vertonen natte plekken.
Je ramen zijn voortdurend beslagen.
Het behang komt los of verf brokkelt af.
Er verschijnen schimmels op de muren.
Er hangt een muffe geur in huis.
Je kleding of ander textiel blijft vochtig en wordt moeilijk droog.
Dit zijn de 7 typische tekenen die wijzen op vocht in huis: Je huis voelt kil aan, ook als de verwarming aanstaat.
Je muren zijn vochtig of vertonen natte plekken.
Je ramen zijn voortdurend beslagen.
Het behang komt los of verf brokkelt af.
Er verschijnen schimmels op de muren.
Er hangt een muffe geur in huis.
Je kleding of ander textiel blijft vochtig en wordt moeilijk droog.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.