Gebruikt een keukenwekker meer stroom als die stil staat of als die loopt?

Ik gebruik deze wekkertjes ook om de gebruikte tijd weer te geven, als die op 00:00 staat en je start hem dan telt hij op.
Nu was ik laatst op vakantie, en toen ik terug kwam na 4 weken bleek dat wekkertje nog steeds te lopen. Mijn vraag is dus of zo'n wekkertje extra gebruikt als hij loopt, of maakt dat niet uit?

Picture for question
3 uur geleden
in: Energie
LeonardN
3 uur geleden
Dus even voor mn duidelijkheid. Je wil weten of er verschil is in gebruik als de wekker constant op 00:00 staat (het display gaat nooit uit zolang de batterij erin zit en vol is?). versus als deze gebruikt wordt. Mijn gok is dat er weinig verschil zal zijn. Kost weinig processing om een klok te laten lopen. "na 4 weken bleek dat wekkertje nog steeds te lopen"
Het is niet veel anders dan een digitaal horloge, met een iets grotere readout. Digitale horloges lopen ook tijden met een veel kleiner batterijtje. Hier gaat neem ik aan een AAA-batterij in?! Grootste probleem met huidige apparaten zoals smartphones zijn de hoge contrast multikleuren hoge resoluties displays (nu zelfs met hoge refreshrates). Een van de methodes om die dus langer mee te laten gaan op de accu, is er zo min mogelijk op kijken. Naast natuurlijk geen dingen erop doen zoals video's bekijken wat helemaal enorm veel accu trekt. Denk dat je veel telefoons bijna leeg trekt op gecomprimeerde film van anderhalfuur. Maar van een klokje als deze sta ik niet te kijken als hij het een jaar volhoudt op 1 AAA.
crispy
3 uur geleden
Precies LeonardN.
"Mijn gok is dat er weinig verschil zal zijn."
Die gok durf ik ook wel te maken. Maar is dat nu wel of is dat nu geen verschil? En waarom?

Antwoorden (2)

dat maakt niks uit. het lcd-schermpje is energieongevoelig voor beweging.
een uur geleden
Een keukenwekker gebruikt over het algemeen zeer weinig stroom, ongeacht of deze stil staat of loopt. Er zijn echter enkele subtiele verschillen in het stroomverbruik tussen deze twee toestanden:
Als de keukenwekker actief aftelt, kan het stroomverbruik iets hoger zijn dan in de stilstaande toestand. Dit komt doordat:
Het display vaker wordt bijgewerkt om de veranderende tijd weer te geven.
Er mogelijk extra functies actief zijn, zoals een knipperend display of een geluidssignaal.
49 minuten geleden