Hoe hou ik in de zomer de luchtvochtigheid in huis op goed niveau?
Ik heb een groot deel van het jaar last van veel te vochtige lucht in huis. Meestal tussen 75 en 85%, soms 70-75, soms 85-90. Onder de 70 lukt alleen in de winter als er buiten droge lucht is en ik in huis flink stook.
Vloeren, muren en plafonds zijn droog. Maar meubels en spullen slaan elke zomer groen uit van de schimmel. Met een sopje azijnwater is het zo weer weg, maar ik heb qua ademhaling bijna meer last van die azijnlucht dan van de ingeademde schimmels zelf. Bovendien ga ik liever iets leuks doen dan elke week minimaal 6 uur met sopjes in de weer om alles schoon te houden. Kleding die ik langer dan een maand niet heb gedragen moet standaard eerst gewassen voor ik het aan kan.
Oorzaak is duidelijk. Mijn huis is lekker koel, 18-20 graden zomers als het buiten minstens 25 is. De warme buitenlucht bevat relatief veel vocht en dat slaat als condens neer op mijn koele spullen als ik raam of deur open zet.
Ik heb een luchtontvochtiger, die haalt soms wel 10 liter water uit de lucht op 1 dag. Dat is dan zonder het vocht uit de douche, want in de douche staat een aparte luchtontvochtiger met de deur dicht. Dat is ook de enige ruimte in mijn huis waar het wel lukt om de luchtvochtigheid lager dan 60% te krijgen.
Ventileren werkt averechts, er komt alleen maar meer vochtige lucht binnen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik mijn gaskachel dagelijks moet stoken als het buiten 25 graden is?
Wat te doen?
Meer of minder ramen open?
Huis heeft geen kelder, begane grond zonder kruipruimte, betonnen vloer op droge zandgrond. Zolder met rieten dak. Grote ramen op het zuiden, in de winter zon in huis, in de zomer niet door blad aan de bomen. Ik kan niet goed tegen warmte, dus als het buiten warmer dan 25 is heb ik sowieso alles dicht. In de winter heb ik wel de kachel aan (losse kachel, geen cv-installatie) maar laat ik het ook nooit warmer worden dan 20 graden. Luchtontvochtigers heb ik nu een jaar. Energieverbruik is in dat jaar van 900 naar 2400 kWh gegaan, en het helpt dus amper. Net een week niet thuis geweest, alle ramen en deuren dicht. Bij thuiskomst luchtvochtigheid 76%. Maar alles rook muf, dus ramen en deuren open. Uur later luchtvochtigheid van 93%. Heeft het - in theorie - zin om 's nachts te luchten en overdag juist niet?
Kan ik iets voor het raam hangen om het vocht af te vangen? Ik heb ruim 20 kamerplanten. Kunnen die mede-oorzaak zijn? Ze doen het wel goed hier ;-)
1. Droge lucht naar binnen halen.
2. Lucht ontvochtigen.
3. Zorgen dat het binnen warmer wordt, daarmee wordt de rel. vochtigheid lager. Optie 2 doe je al, optie 3 wil je niet (geel begrijpelijk) en optie 1 is onmogelijk.
Wellicht moet je toch optie 2 verder verkennen. Wellicht passieve ontvochtigers (kost ook geld)of toch airco'spkaatsen die kun en ook ontvochtigen. Heb je zonnepanelen waarmee je de energie kan "compenseren"?
Op gebieden met zandgrond wordt dat nog steeds gedaan. In Nederland.
beetje geschiedenis
https://monumentenwachtdrenthe.nl/onderhoudswijzer/gevels/funderingen/
"...Er zijn verschillende typen fundering. Het type hangt af van de bodemgesteldheid."
"De eerste gebouwen ontstonden meestal op wat hogere en drogere plaatsen, zoals zandplaten en oeverwallen. Op deze plaatsen, waar de ondergrond voldoende draagkracht bezat, was een kostbare fundering niet nodig. Men bouwde zonder palen."
"Een nadeel van bouwen op poeren is dat deze ongelijk kunnen verzakken, waardoor de daarop rustende constructie ontwricht raakt. Daarom werden onder de bouwmuren geleidelijk aan vaker funderingsstroken aangebracht. Als deze zakken, gebeurt dat veel gelijkmatiger en zijn de gevolgen minder ernstig. Op zand was voor zo’n strook geen aanvullende fundering nodig, elders wel."
Zo zijn er 300.000 huizen die gebouwd zijn op lage, stenen muren op klei- of zandgrond. Tot pakweg 20 jaar geleden werden dergelijke huizen nog gebouwd in Nederland. Als het een woning betreft die na 1980 is gebouwd met heipalen van beton dan ligt de kans op verzakking laag.
Als ik het goed begrijp, moet de woning dus goed gefundeerd worden en dan zouden de vochtproblemen minder moeten worden.
Mocht dit niet het geval zijn, snap ik niet zo goed wat het punt was om de fundering in dit geval aan te snijden...
De vraag is wat zij aan dat vochtprobleem kan doen. Thecis heeft in de 5e reactie daar al wat verstandige dingen over gezegd.
Je hebt verschillende zaken aangedragen. Zoals dat er geen fundering zou zijn. Maar op het moment dat je gewoon een fundering op het zand legt (zonder heipalen), een methode die ik nog steeds regelmatig voorbij zien komen, is er nog steeds een fundering. Wat ik alleen niet snap, is waarom het ontbreken van heipalen vochtoverlast kan veroorzaken.
Dank voor de bevestiging dat er nog direct op zandgrond een fundering geplaatst kan worden, zoals we al zeiden. Maar de link met vochtproblemen komen nog niet zo duidelijk naar voren. Mis ik wellicht iets?
Dit is niet vreemd als er buiten een warme lucht is en binnen het koud is. Koude lucht kan minder vocht bevatten waardoor de rel. luchtvochtigheid omhoog gaat. Het vocht kan dus wel degelijk van buitenshuis komen. Daarvoor moet je eigenlijk ook weten wat de rel. LVH buitenshuis is
@Inekez1 is dit bekend wat de LVH buitenshuis is? Net zoals er nog zaken onbekend is, kan je alleen maar concluderen dat het een ongezond huis is vanwege de hoge LVH. Niet omdat het niet van buiten kan komen omdat dat wel kan. Er is al aangegeven dat de muren geen hoge vochtigheid hebben.
Wellicht wel vanuit de vloer of plafonds toch sprake is (vanuit het dak zou kunnen, maar dan zou je het ook zien in de muren). Ik snap het belang van onderzoek. Maar het is wel raar dat er de muren en vloeren geen vocht waargenomen wordt. Dan moet het in de lucht zitten.
Ik woon hier 10 jaar en het is al 10 jaar een probleem. Voordat ik er woonde heeft het huis een jaar leeg gestaan, niet gestookt, dus eerste jaar dacht ik dat het daardoor kwam. Inmiddels is duidelijk dat dat niet zo is. De muren, de binnenkant spouw, het plafond, de zolder, de vloer en (voor zover meetbaar van buitenaf) het zand onder mijn huis zijn droog. Rieten dak, geen dakgoten, dus wel veel vocht op de grond naast het huis als het heeft geregend. Bij veel regen trekt dat iets onder het huis, maar ook dan blijven de muren en vloeren droog. Is gemeten door een professional. Die heeft geconstateerd dat er geen optrekkend vocht is vanuit de bodem en geen lekkage in muren, ook niet van waterleidingen of riool. Zoals ik in de vraag al heb aangegeven: de oorzaak is duidelijk. Het is huis is zomers koeler dan de buitenlucht. Als ik ga ventileren (of gewoon de deur open heb om in en uit te lopen) komt er warme lucht binnen waar vocht in zit.
Nee, want luchtvochtigheid is relatief; hoe warmer, hoe meer water er als het ware kan oplossen in de lucht. Warme lucht met 65% luchtvochtigheid bevat in absolute zin meer water dan koudere lucht met 65%. Zie bv https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luchtvochtigheid
Water is de grootste vijand van je rieten dak. Het kan voor een moslaag zorgen waardoor zonlicht en lucht niet meer tot het riet doordringen. Dat kan leiden tot schimmelvorming of verrotting. Zeker huizen die zich bevinden in een schaduwrijke omgeving zijn hier extra gevoelig aan. Een jaarlijks onderhoud is dus uiterst belangrijk! Levensduur:
In theorie is de levensduur van een rieten dak ongeveer 25 jaar. In praktijk zien we wel dat daken tot zo’n 40 jaar meegaan, mits een goed onderhoud. Onderhoud:
Zoals de twee vorige paragrafen al lieten uitblijken, is onderhoud van je rieten dak van hoog belang. Daarom is het aangeraden om jaarlijks je dak te onderhouden. De kosten daarvoor vallen tussen de € 700 en € 1400, maar zijn afhankelijk van de hellingsgraad van je dak, de kwaliteit van het riet en de totale oppervlakte
Het enige dat mijn rieten dak ermee te maken heeft is dat dat enorm goed isoleert en ik daardoor in de zomer mijn huis lekker koel kan houden. Op dit moment binnen temperatuur 19 graden, luchtvochtigheid 82%
Buiten is het 20 graden en 86% DE VRAAG IS HOE EN WANNEER IK WEL OF NIET MOET VENTILEREN
Ik heb toch echt tig keer aangegeven dat het vocht NIET via dak of vloer of muren komt? Ik geef toch in de vraag aan dat het probleem zit in lucht van buiten icm binnentemperatuur? Als jij daar niks zinnigs over weet te zeggen is dat niet erg, maar reageer dan gewoon niet. Je wil nu werkelijk mijn hele bouwconstructie en alles binnenstebuiten keren terwijl dat er niet mee te maken heeft. Als in de vraag iets niet duidelijk is voor je, VRAAG het dan. In plaats van gelijk te stellen dat het per definitie wel aan de fundering of een dak moet liggen. Ik waardeer dat je meedenkt, maar als je niet leest wat ik schrijf, of het niet snapt, of het niet gelooft, dan vind ik dat echt ontzettend irritant worden.
Ik vindt het wel goed zo ik probeer je te helpen maar dat is ds om gek van te worden volgen jou. Ik heb verder niets gezien hier dat het oplost dus sterkte ondankbare mensen moeten het zelf maar weten.
Heel normaal. Mijn hele stad en de dorpen in de omgeving zijn direct op het zand gebouwd. Hooguit de dragende muren tot maximaal 60 cm diep laten doorlopen. Ook nieuwbouw (als ik 2006 nog nieuwbouw mag noemen) wordt niet geheid. Nergens voor nodig. Tot zover het zijspoor. Nu over de vraag, het vocht in huis. Bomen doen veel. In het bos is het vochtiger dan op de hei. Door de wat lagere temperatuur, maar ook doordat bomen water verdampen. En doordat bosgrond beter vocht vasthoudt, waardoor er ook vocht direct uit de bodem verdampt.
Gezien jouw vochtigheidsmetingen lijkt dit in jouw geval bijzaak te zijn.
Desondanks meet ik buiten een LV van 85% terwijl de weerapp aangeeft dat het 86% is, niet alleen in mijn woonplaats maar in heel Nederland zo ongeveer. Dus dan denk ik: waarom hebben al die andere huizen in Nederland geen last van zoveel vocht, die hebben toch ook ramen en deuren die regelmatig open staan? Gezien het aantal luchtontvochtigers op de markt en het aantal reviews daarbij, ben ik toch blijkbaar niet de enige die vocht kwijt wil.
Als ik eraan denk, zal ik vandaag (donderdag) en morgen (vrijdag) een paar keer de luchtvochtigheid noteren.
20:30 46%
22:10 49%
22:35 49% Vrijdag 9 augustus
0740 57%
09:00 61%
09:45 63%
11:00 63%
12:05 64%
13:15 62%
13:35 60%
14:20 57%
14:55 54%
15:45 55%
16:20 52%
17:35 49%
18:15 49%
21:00 59%
00:20 73% Ramen en deuren stonden grotendeels open. Je ziet daardoor duidelijk de invloed van het vrijdagochtend overtrekkende regengebied, en de invloed van de dalende temperatuur in de avond en nacht.
voor. Ramen open of dicht regen of geen regen.
Ik ben wel benieuwd naar jouw binnentemperatuur bij die lage (relatieve) luchtvochtigheid waardes. Problemen doen zich bij mij alleen voor als het binnen relatief koel is vergeleken met buiten. En dan vooral als het buiten erg warm is en ik dan ventileer. Ik ben net een weekend weg geweest, alle ramen en deuren en ventilatiedingen dicht gelaten. Luchtvochtigheid was bij thuiskomst rond de 60 (57/59/61/62 op de verschillende meters) en dat is voor mij helemaal goed. Lager hoeft niet. Verschil kan door de meters komen, of door temperatuurverschil tussen zon en schaduwkant van het huis.
23⁰, 82%. Veel regen vandaag, koeler dan voorheen, schuifpui sinds 07:30 wijd open.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.