Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Energiecontract loopt af en hoe nu verder?

mijn energiecontract voor gas en stroom loopt af, maar ik heb nog beide nodig tot november daarna verhuizen naar een energiezuinige woning (met zonnepanelen) met allen de behoefte aan stroom, nu wil nu een nieuwcontract afsluiten voor 1 jaar maar hoe gaat dat kan ik nu een contract afsluiten voor beide en straks dit contract meenemen terwijl ik alleen nog maar stroom nodig heb?

5 maanden geleden
in: Energie
1.1K
ronron1212
5 maanden geleden
Je levering loopt gewoon door. Als je wel een contract afsluit kan je n bij verhuizing gewoon je verandering door geven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je nu al weet dat je over een half jaar je contract moet wijzigen, omdat je dan geen gas meer gebruikt, is het niet verstandig om nu een jaarcontract af te sluiten. Normaal gaat je contract gewoon mee bij verhuizing, maar in jouw geval moet je (een deel ervan) opzeggen. Daarvoor moet je een opzegvergoeding betalen aan de energieleverancier.

Als je nu niks doet, loopt je contract (met vaste prijzen) af en gaat dat automatisch over in een variabel contract. Soms is dat iets duurder dan een vast contract, soms is het ook goedkoper. Als het nu duurder lijkt, kan het alsnog over 2 maanden goedkoper (of nog duurder) worden. Hierbij is voor jou de gasprijs niet zo van belang. Je gasverbruik zal de komende 5 maanden niet zo hoog zijn, er even vanuit gaande dat het dit jaar toch nog wel een keer mooi zomerweer zal gaan worden...

Tot juni 2023 golden er vaste bedragen bij het voortijdig wijzigen of beëindigen van het contract (50 euro voor gas, 50 euro voor elektriciteit). Nu is het zo dat de energieleverancier mag berekenen welk bedrag hij 'misloopt'. In het geval van gas gaat dat per m3. En omdat het geschatte jaarverbruik niet zomer en winter gelijk verdeeld is, loopt de leverancier heel veel m3 mis als jij in november het contract breekt. Je hebt dan nog maar ongeveer 20% van het geschatte jaarverbruik afgenomen. Afhankelijk van de dan geldende gasprijs - vergeleken met de afgesproken gasprijs van jouw contract - kan dat zomaar een hele dure aangelegenheid worden. Uiteraard kan het ook meevallen, want de 'boete' is afhankelijk van de gasprijs van dat moment. Maar het idee van een jaarcontract is dat je niet afhankelijk wil zijn van wisselende prijzen. Dat ben je dus wel als je je contract voortijdig opzegt.

Je hebt nu 2 opties.
- Of je doet niks, dus je blijft bij je huidige energieleverancier en laat het vaste contract automatisch overgaan in een variabel contract.
- Of je stapt nu over naar een andere energieleverancier en kiest daar direct voor een variabel contract.

Dan kun je straks in november kijken welke leverancier en welk contract het beste gaat passen bij jouw nieuwe situatie.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding