Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Binnen hoeveel tijd moet een warmtepomp geplaatst worden?

Wij hebben een hybride warmtepomp besteld op 22-12-2022. Er werd verteld dat de levering ongeveer een half jaar zou zijn. Eind juni zou deze geplaatst worden (exacte dag weet ik niet meer) Paar dagen ervoor werden we gebeld met de vraag of we het konden verzetten i.v.m. een dubbele afspraak. Dat hebben we toen afgesproken op 7 juli. Op 5 juli kregen we een mail dat de afspraak niet door kon gaan want de pomp was niet geleverd. We hebben daarop de afspraak verzet naar 22 september. De pomp zou bij hun in de week van 28 augustus geleverd worden. Op 1 september heb ik gebeld of de pomp binnen was en kreeg te horen van niet. Er werd toegezegd dat we op de hoogte gehouden zouden worden want 22 september kwam dichterbij. Op 21 september (dag voor plaatsing) kregen we een mail dat ze er net achter waren dat de pomp niet binnen was. We hebben de leverancier gebeld en die gaf aan dat er vanaf hun kant enkele weken levertijd was. Dat is wat anders dan bijna 10 maanden. Ik denk dat er wat anders aan de hand is en het vertrouwen in het bedrijf is weg. Wil graag van de overeenkomst af nu. Kan dat of is dat te vroeg? Binnen hoeveel tijd is het redelijk dat de pomp geplaatst moet zijn?

een jaar geleden
in: Energie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Juridisch is het vrij simpel (alhoewel de praktijk wat weerbarstiger kan zijn). De levertermijn staat in het contract, of is anderszins overeengekomen. Dát is wat is afgesproken. Eventueel te verlengen met een termijn waar je mee instemde. Komt een leverancier zijn afspraken niet na, dan is hij in gebreke. En ligt de bal bij jou. Of de spullen op tijd worden geleverd valt in zijn risicosfeer.
Mijn suggestie in dit geval: stuur de leverancier een (aangetekende) brief (ingebrekestelling) waarin je zegt dat hij zijn afspraken c.q. toezeggingen niet nakomt, dat hij daarom in gebreke is, en dat je hem 14 dagen de tijd geeft om dat alsnog te doen. En dat je bij niet-nakoming daarvan de overeenkomst ontbindt, waarbij (indien relevant) de aanbetaling onverwijld gerestitueerd moet worden. Gaat het dan nog niet goed, dan zal je juridische hulp moeten inroepen. Terzijde: begin niet over vertrouwen of wat daar op lijkt. Is juridisch niet relevant, en leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat: het verkrijgen van een goed werkende warmtepomp.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing