Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vaak zou een cv-ketel aan moeten slaan?

Ik heb een nieuwe CV-ketel. Beneden is nu vloerverwarming en een simpele aan-uit-thermostaat. Boven zijn radiatoren.

De ketel levert CV-water van 50⁰. De circulatiepomp van de vloerverwarming mixt dat tot een temperatuur van 30⁰ voor de vloerverwarming.

Beneden is hrt altijd comfortabel, boven regel ik dat door de radiatoren meer open of dicht te draaien.

De ketel slaat nu elke paar minuten even aan (één, soms twee, minuten brandtijd per keer). Per kwartier slaat de ketel drie tot vier keer aan.

Is dat normaal? Wat zou het moeten zijn voor een zo zuinig mogelijke installatie?

2 jaar geleden
in: Energie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Zo snel warmt het water in de installatie niet op, en het koelt niet zo snel af. Het lijkt mij een niet goed afgestelde brander of defecte sensor te zuhn. In elk geval iets om de installateur eens goed naar te laten kijken. (Zou onder de garantie moeten vallen).
2 jaar geleden
De thermostaat vraagt kennelijk om warmte, want de ketel slaat steeds aan. Zodra het water 50 graden is schakelt hij weer af. Om weer aan te slaan zodra het is afgekoeld naar 45 of zo. 50 graden is best wel een lage keteltemperatuur voor dit systeem en deze buitentemperaturen. Zet hem eens op 70, is mijn suggestie, en kijk hoe hij zich dan gedraagt.
2 jaar geleden
Het nut van een thermostaat in een ruimte die verwarmd wordt met een vloerverwarming die constant op 30 graden staat en zonder radiator lijkt mij onlogisch. Het wel of niet aangaan van de ketel via de thermostaat heeft dan immers geen invloed op de temperatuur beneden in de woonkamer. Blijkbaar vindt de thermostaat het beneden steeds te koud en blijft hij warmte vragen van de ketel, zonder succes. Misschien is het een idee om de thermostaat lager te zetten? En als het dan boven niet warm genoeg wordt de temperatuur van de ketel inderdaad te verhogen. 50 graden is minimaal, moet het boven wel heel goed geïsoleerd zijn.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing