Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik zonder energieleverancier?

Ik overweeg de gaskraan dicht te draaien, en de hoofdschakelaar om te zetten. En mijn contract met de energieleverancier op te zeggen. Mag dat? Krijg ik dan toch nog rekeningen van die of gene? En/of komen ze de gas- en stroommeters ophalen?

2 jaar geleden
in: Energie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Maar het is niet gratis!

Om je woning af te laten sluiten van het gas, hoef je tegenwoordig niet zelf de kosten meer te betalen. Tot maart 2021 was dat wel zo en het is niet uitgesloten dat er op enig moment in de toekomst ook weer betaald moet worden om je gasaansluiting te laten verwijderen.

Enkel het contract opzeggen kan niet: de aansluiting moet daadwerkelijk verwijderd worden. Om mensen te stimuleren van het gas af te gaan en in plaats daarvan elektrisch te verwarmen en te koken, is besloten dat je dus nu niet zelf hoeft te betalen voor het laten afsluiten van de gasleiding. Voor elektriciteit geldt dat dus niet! Wil je ook die aansluiting volledig afsluiten, dan moet je daar dus zelf voor betalen. Beter kun je dus je elektriciteitsaansluiting laten zitten. Je betaalt dan wel maandelijks vastrecht en netbeheerkosten, maar krijgt ook jaarlijks een vast bedrag korting als vermindering energiebelasting. Dat is een vast bedrag per jaar, onafhankelijk van je verbruik. Verbruik je helemaal niks of heel weinig kWh, dan krijg je geld toe van je energieleverancier.

Wil je toch ook de elektriciteit laten afsluiten, dan moet je daar dus voor betalen. En wil je het op een gegeven moment weer aan laten sluiten, dan moet je nog een keer betalen. Dat kan oplopen tot bedragen boven de duizend euro, dus het lijkt me verstandig om in elk geval de elektriciteit gewoon te houden.

Kun je je woning warm genoeg houden zonder gas, dan is het laten afsluiten van gas dus wel het overwegen waard. Ook daarvoor geldt dat je flink moet betalen als je het later toch weer wil laten aansluiten. Voor een paar jaar kan dat niet uit, dan is het goedkoper om gewoon de vastrechtkosten te betalen en niks te verbruiken dan om na een paar jaar hoge kosten voor het opnieuw laten aansluiten te betalen.

Voor je woning is het overigens niet aan te raden om een hele winter niet te verwarmen. Ik weet niet wat je motivatie zou zijn om alles te laten afsluiten, maar voor de kosten op de lange termijn is het absoluut niet verstandig!
...
Met 'ja dat kan' bedoel ik: ja, je kunt zonder energieleverancier.
En ja, je kunt je gaskraan dichtdraaien en zelf in de meterkast de stroom uitschakelen zodat je niks meer verbruikt.

Opzeggen bij een leverancier kan niet. Alleen als je overstapt wordt je contract beëindigd. Het is niet mogelijk een aansluiting te hebben zonder contract bij een leverancier, ook niet als er niks geleverd wordt.
Toegevoegd op 26 november 2022 18:07: tekst
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing