Wat is de optimale temperatuur instelling bij een cv installatie in een appartement?
Nu voor het eerst woningbezitter en herinner me mijn ouders die me altijd op de hielen zaten over de thermometer.
Welke temperaturen voor de dag/nacht zijn het meest optimaal om in te stellen op de klok zodat er zo min mogelijk stookkosten zijn?
Het gaat over een oude appartementswoning, maar met dubbel glas en geïsoleerd dak.
(van de monteur heb ik gehoord dat het slecht is om alle verwarmingen dicht te draaien... waarom is dit?)
Uitgaande van een standaard installatie slaat het ook nergens op want dan kan je beter de thermostaat laag zetten. Goed dat je er bij zegt dat het om een appartement gaat. Normaal geld meestal de regel dat lager goedkoper is, maar helemaal bij een appartement geldt dat, want hoe lager hoe meer je profiteert van de warmte van de buren. Lager is goedkoper, denk standaard aan 18 overdag en 15 's nachts, maar dat is allemaal persoonlijk.
Als je middenin het complex woont, geldt dat voordeel wel.
Vraagsteller heeft het over een geïsoleerd dak; ga er dus van uit dat hij geen bovenburen heeft. Wat ik om me heen hoor aan adviezen is een nachttemperatuur van 15 graden. Deze temperatuur zou je kunnen instellen (ruim) voor je naar bed gaat.
Overdag is hoe warm je het zelf wilt hebben. Ben je thuis dan zal het anders zijn dan dat je alleen even thuis komt om te eten (en later 's avonds om te slapen).
Zo min mogelijk stookkosten: niet stoken ;-) Heb je eigen verwarming of is er sprake van collectieve verwarming/blokverwarming? In dat laatste geval heb je minder invloed op je stookkosten (totale stookkosten worden (weliswaar o.b.v. verbruik) verdeeld over alle appartementen, maar er zijn de nodige uitzendingen van Radar en Kassa over geweest dat het duur is/blijft).
Er zijn inderdaad veel factoren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.