Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de optimale temperatuur instelling bij een cv installatie in een appartement?

Nu voor het eerst woningbezitter en herinner me mijn ouders die me altijd op de hielen zaten over de thermometer.

Welke temperaturen voor de dag/nacht zijn het meest optimaal om in te stellen op de klok zodat er zo min mogelijk stookkosten zijn?

Het gaat over een oude appartementswoning, maar met dubbel glas en geïsoleerd dak.

(van de monteur heb ik gehoord dat het slecht is om alle verwarmingen dicht te draaien... waarom is dit?)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Energie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De optimale (water) temperatuur van je cv installatie is zo laag mogelijk.
Stel je deze echter te laag in dan wordt het niet meer warm genoeg en het opwarmen kan heel lang duren.

Heb je een eigen CV ketel waarvan je de water temperatuur kan instellen?
Standaard staat deze rond de 80 graden.
Een HR-ketel is echt veel efficiënter bij lagere temperaturen, ook het comfort wordt hoger.
Begin eens door deze watertemperatuur op 60 graden te zetten. Dit zal nauwelijks merkbaar zijn qua opwarmtijd en al redelijk wat schelen.
Persoonlijk zou ik hem met het huidige weer rond de 40 graden instellen, maar dat is afhankelijk van meerdere dingen.

Let op: Als je een combi-ketel hebt dan mag de CV-water temp wel laag, maar de warm water temperatuur voor de kraan en douche moet 60 graden of hoger zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De nacht temperatuur zou je op 15 graden kunnen zetten en overdag op 21 graden, maar 20 graden is ook goed. Goed op letten wat je ritme is. Vooral als je alleen woont en veel overdag afwezig bent, dan kun je de klok thermostaat overdag laag houden en nog op de nacht temperatuur laten. Maar afhankelijk van je ritme zou je voor het ontbijt tijdstip de temperatuur op 18 graden kunnen zetten. Ik ga even van een klok thermostaat uit. En laat de (slimme) klokthermostaat zijn werk doen. Ga niet rommelen met de temperatuur van de CV ketel. En het draaien aan de radiatoren ook niet. Hele maal dicht is niet goed, maar hele maal open ook niet.

De radiatoren knoppen kun je gebruiken door een betere balans in het huis te krijgen. Dus de ene wat dichter en de andere wat meer open.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing