Bestaat er een app voor electrische vloerverwarming ?
Wij hebben een huis met electrische vloerverwarming , oud systeem , dus elektrisch niet met water . Nu vragen we ons af of er op ons systeem iets kan geplaatst worden zodat we bv met een app onze verwarming kunnen regelen ?
Op afstand schakelen geen probleem en de aanschaf heb je er zeer snel uit.
Ik geef daarom ook een andere elektrische optie en niet de meest "logische" gas gestookte cv. Ik denk dat een traditionele (water) cv, maar dan met een warmtepomp en zonne collectoren een ideale oplossing zou kunnen zijn. Dan blijft de vloerverwarming er gewoon in zitten en die gebruik je dan enkel als luxe om de koude uit de vloer te halen. Lucht-lucht is vergelijkbaar met een split level airco: Buiten ergens en flinke kast, binnen een kleinere wand unit.
Wordt als verwarming o.a. in Noorwegen veel gebruikt. In elke kamer is duur, meestal zijn er in alleen in de belangrijkste kamers units en gewone elektrische verwarming in de andere ruimtes.
Het is natuurlijk niet de enige input. Sowieso goed om over opties na te denken want eigenlijk vind ik het al best bijzonder dat het na 40 jaar nog steeds werkt.\ Ik weet zeker dat er veel mogelijk is, ook met het huidige systeem.
Wat precies is echt maatwerk. Ligt er per kamer een lus, of is het één systeem? Zijn de draden bereikbaar, enzovoort. Het kan ook zeer technisch worden, bijvoorbeeld door de buitenvoeler te vervangen door een computer die rekening houdt met de weersvoorspelling 5 dagen voorruit. (kost wel wat, niet realistisch) Ik vraag me nog wel af hoe de vloerverwarming in de vloer zit:
Zit die echt in het beton of ligt er op het beton isolatie en daarop de verwarming.
(ik ga uit van beton als basis, want bij hout zouden slopen en andere veranderingen redelijk eenvoudig zijn)
De andere kamers werden met één zone per kamer uitgerust én hebben allen verschillende wattages.
Ons totaalverbruik is meer dan 15.ooo Kw/jaar.
De verschillende draadlussen per kamer of zone liggen rechtstreeks op beton, ongeveer 10cm onder de bestaande vloer.
Onder deze betonnen vloeren is een kruipruimte en garage voorzien.
Al de lussen zijn vervangbaar via de grondplinten in de woning.
Qua merk ? van de cv kan ik u enkel melden wat op de cv-kast staat:
‘TICINO INTERRRUTTORI ELETTRICI GARATITI’, … destijds 1972/73 ? geplaatst door de firma THERMODUCT.
De rest uit het Italiaans:: Gegarandeerde elektrisch schakelaars. http://www.thermoduct.be bestaat nog steeds. Ik zou ze vragen om een keer te komen kijken, hoewel ik denk dat ze aan de dure kant zijn. 15.000 kwh is veel, een besparing kan zo meer dan 1000,- per jaar schelen, dus je hebt een flink budget. Is er eigenlijk een gas aansluiting in de woning? Want dan is de energierekening met koken en warm water erbij waarschijnlijk nog hoger. Om terug te komen op je hoofdvraag:
Alles wat je nu kan regelen kan redelijk eenvoudig ook via internet op afstand aangestuurd worden.
Een "omgekeerde airco" wordt hier bijvoorbeeld niet veel gebruikt, terwijl je ze in Noorwegen heel veel ziet. Daar hebben ze buiten de grote steden ook geen gas. Met extra voordeel dat ie in de zomer ook als gewone airco kan werken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.