Hoe kan ik het best mijn verfrollertje bewaren tot ik weer ga ververn?
Ik ben mijn keuken aan het schilderen. Kozijnen, deuren, muren en plafond. Hoe bewaar ik het best mijn gebruikte verfrollers en kwasten tot ik weer aan die bepaalde kleur toe ben? Ik vind het zo zonde om steeds een nieuw rollertje te moeten nemen.
Voor de muren en plafonds latex neem ik aan ?
De muren en plafond doe ik inderdaad met latex. Voor de kozijnen en deuren gebruik ik alkydverf. Omdat ik gedeelte voor gedeelte doe, gebruik ik soms de rollers en kwasten 2 dagen niet.
De meeste antwoorden zijn al gegeven hoor (zie de plussen). Er is -naar mijn idee- alleen géén duidelijk onderscheid gemaakt tussen het één en het ander.
Latex voor twee á drie dagen:
-rollers in een plastic zakje (klein) of tasje (groot) rollen (zie Sjaan en Suussuus als het langere tijd duurt).
-latex kwasten kun je het beste uitspoelen en laten drogen, opgerold in keuken papier o.i.d., of met de haren in de latex laten staan; is milieuvriendelijker. (voor gebruik goed afstrijken aan de rand van de emmer of pot)
Alkyd voor dagen / weken: bij acryl dus niet!
-rollertjes in de diepvries in een boterhamzakje rollen. (wel op tijd vóór gebruik er uit halen, zodat de kou er af is)
-kwasten in een jampotje met water; als de haren maar onder staan is dat voldoende. Vóór gebruik uitslaan (zie Koole122), in de verf werken en klaar!
NIET in terpentine, want dan splijten de haren en gaat de kwaliteit achteruit. Daarnaast blijft er altijd terp. in de krop (het hart) van de kwast zitten en loop de verf er langs je ellenbogen uit.
Wil je een goede schilderskwast voor langere tijd goed houden (maanden tot jaren), zet deze dan in een potje met lijnolie. (wel eens in de zoveel weken roeren) Je hoeft de kwast dan niet uit te spoelen. Is ook beter voor het milieu.
Good luck !
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.