Ik ga een schilderij ophangen (gaatjes boren). Hoe kan ik het beste uitrekenen waar deze het beste hangt?
De muur is 340 cm en het schilderij is 118 bij 72 cm
ronron1212
2 maanden geleden
1,11 meter uit beide muren nemen10cm verder voor de gaatjes dus gaatjes op1,21 of iets meer uit elke muur
Abcde
2 maanden geleden
https://www.werkspot.nl/algemene-klussen/artikelen/tips-voor-een-schilderij-ophangen
Op ooghoogte klopt, maar daarmee is niet gezegd hoe je dat moet doen. Geen min van mij, vooral omdat de tot nu toe gegeven minnen niet gemotiveerd zijn.
Op ooghoogte klopt, maar daarmee is niet gezegd hoe je dat moet doen. Geen min van mij, vooral omdat de tot nu toe gegeven minnen niet gemotiveerd zijn.
Abcde
2 maanden geleden
Ik woon in een oud huis, waar de wanden niet waterpas staan. Ik maak eerst van het karton waarin het schilderij of ander ding dat opgehangen moet worden, verpakt zat, een plaat zo groot als het schilderij zelf. In het karton maak ik op dezelfde plek gaatjes als waar ze uiteindelijk moeten komen. Door het schilderij, of ander ding, ondersteboven op het karton te leggen en de gaatjes uit te meten met een winkelhaak gaat dat snel. Een gat in het midden is nog sneller berekend, als het doek aan een draad komt te hangen (in jouw geval is het misschien mogelijk een touwtje door de haakjes te spannen). Deze mal is licht en makkelijk door iemand vast te houden, zodat ik kan bepalen wanneer het schilderij voor het oog recht hangt. Als dat zo is, zet ik met een stift een puntje door de vooraf gemaakte gaatjes en na het weghalen van het hulpschilderij boor ik gaten. Ik hang mijn schilderijen uit het midden van de muur, omdat het moeilijk is precies in het midden te komen en iedere afwijking daarvan (mij) opvalt. Met zo'n mal kun je ook de beste plek bepalen. Voor rechte muren gebruik je beter wel een waterpas.
ronron1212
2 maanden geleden
Het midden van een wand of de afstand voor het schilderij in het midden te hangen heb je een duimstok nodig meer niet zie mijn reactie.
Abcde
2 maanden geleden
ronron1212, Ik heb je reactie gelezen, maar begreep er niet veel van. Jij schreef: "dus gaatjes uit 1,21 of iets meer uit elke muur" Hoe komen de gaatjes dan op de juiste plek? Met een duimstok tot het midden komen is niet makkelijk. Als je tijdens het meten de duimstok maar iets scheef houdt, dan klopt de meting al niet meer.
ronron1212
2 maanden geleden
Muur is 3,40 schilderij is 1,18 dus 3,40 -1,18 is 2,22 dat is dus rest van de muur delen door 2 is 1,11 cm afstand van beide muren. Vrij ruimte van af elke muur. Om niet op de rand van het schilderij te komen maak je dus de afstand iets groter naar believe @Abcde
manutrecht
2 maanden geleden
Tnx! En ooghoogte is vanaf de vloer 145 cm tot het midden van het schilderij dus 145 cm plus 36 cm 72 / 2) is gaatjes boren op 181 toch?
Inekez1
2 maanden geleden
Ik ben het in dit geval eens met ronron. Wat de mooiste hoogte is, hangt ook af van de totale hoogte van de muur en wat je er eventueel nog onder zet (tafel, lage kast, losse spullen, of niets) en of er in of naast de muur ramen, deuren of hoge kasten zijn. Het is heel storend als de bovenkant van een schilderij net niet dezelfde hoogte heeft als iets anders. Dan kun je beter kiezen voor een duidelijk opvallend verschil van minstens 10cm.
Inekez1
2 maanden geleden
Gebruik de tip van abcde. Maak eerst een 'hulpschilderij' van een stuk karton, groot vel papier of desnoods een oud laken. Hang dat met tape aan de muur, bekijk het van alle kanten en hang het eventueel iets hoger of lager. Pas als je de beste plek hebt bepaald, ga je uitrekenen waar je gaatjes moeten komen.
Zitten er nu 2 metalen oogjes aan de rand van het schilderij, maak daar dan een stevig draad tussen. Je hebt dan in principe aan 1 ophanghaakje genoeg. Dat hangt veel makkelijker op en als je later toch wil corrigeren boor je gewoon een extra gaatje iets hoger of lager, waarbij het foute gaatje achter het schilderij verdwijnt en niet meer zichtbaar is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.