Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vrouw heeft de vaatwasser proberen te reinigen met soda. Hoe krijg ik dat weer uit de leidingen?

Helaas gebruikte ze schoonmaaksoda in plaats van baking soda. In plaats van een aanbevolen theelepel heeft ze er een half doosje ingegooid! Het is nu zo hard als steen in de leidingen...
Ik heb geprobeerd de soda op te lossen met azijn, en met kokend water. Tot nu toe zonder resultaat.
Iemand tips?

een dag geleden
620
teusvh
een dag geleden
Ik zou zo geen oplossing weten voor je probleem, behalve eerst alles demonteren. Denk je aan de pomp? Die zal ook wel dicht zitten.
tinus1969
een dag geleden
Schoonmaaksoda zou moeten oplossen in water.
Thecis
8 uur geleden
Meng wat wc eend met heet water. Kan wel de leidingen aantasten.
Soda is een base. Je hebt dus wat zuurs nodig (wc eend is erg zuur, ontkalkt erg goed). Een vriendelijke oplossing kan ook cola zijn (pH 2.8). Meeste schoonmaakazijn zit hoger, rond de pH3.5. Cola is ca 6x zuurder dan schoonmaakazijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Azijn werkt wel, maar wel voldoende toevoegen, als er een half doosje van ? gram is in gedaan zal je ? liter azijn nodig hebben, en wel schoonmaakazijn. Gezien het oppervlak in een leiding maar zeer beperkt is zal het azijn in beweging moeten blijven, kan met een luchtpomp die aquarium's ook hebben met een bruissteentje. En dan is geduld een schone zaak (en vaatwasser)
Azijn werkt wel, maar wel voldoende toevoegen, als er een half doosje soda van ? gram is in gedaan zal je ? liter azijn nodig hebben, en wel schoonmaakazijn. Gezien het oppervlak in een leiding maar zeer beperkt is zal het azijn in beweging moeten blijven, kan met een luchtpomp die aquarium's ook hebben met een bruissteentje. En dan is geduld een schone zaak (en vaatwasser). Je kan met een Ph papier zien of de azijn is uitgewerkt, azijn is een zuur, soda is een loog, als het Ph papier Ph 7 aangeeft is het azijn uitgewerkt en zal je nieuwe moeten toevoegen, of beter eerst het oude vocht uit de vaatwasser halen en dan toevoegen. Soda geeft een hoge Ph aan > 7- Azijn een lage Ph < 7 gelukkig bijten ze elkander en worden ze samen 7 wat neutraal is zoals water
(Lees meer...)
Toegevoegd op 3 november 2024 03:52: tekst
een dag geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding