Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (1)

Als je een zak van 25 kilo betonmortel (= zand, grind en cement) mengt met water (ruim 2 liter per zak) dan heb je ongeveer 12 liter beton.

Je kunt een betonmolen niet tot de rand vullen. In een betonmolen van 190 liter kun je maximaal 160-165 liter tegelijk mixen, maar alleen met makkelijk vermengbare, vloeibare, homogene mengsels. Beton is daarvoor veel te zwaar, te weinig vloeibaar en door het zand en grind veel moeilijker te mengen dan bijvoorbeeld gietcement of pleisterkalk.

3 zakken tegelijk is denk ik wel het maximum. En dan geleidelijk water toevoegen tijdens het draaien.

Als je het beton vanuit de molen in een kruiwagen wil gieten en daarmee moet rijden naar de plek om te storten, zou ik het echt beperken tot 2 zakken per keer. En voor de eerste lading gewoon 1 zak doen, dan kun je even wennen aan het rijden met een kruiwagen vol vloeibaar beton. Als dat met 1 zak tegelijk al niet lukt zonder knoeien, weet je dat je zeker geen 3 zakken tegelijk moet mixen.

NB1 De link lijkt te wijzen naar een 125l betonmolen, maar onder de afbeelding staan de specificaties van een 190l molen.

NB2 Ik neem aan dat je met betonmix bedoelt een mortelmix waar zand, grind en cement in 1 zak zit. Er bestaat ook betonmix dat alleen zand en grind heeft, daar moet je dus zelf nog cement en water aan toevoegen. Je krijgt dan iets meer beton uit een zak van die mix. Ook dan zou ik beginnen met 1 zak en als dat makkelijk gaat daarna 2 zakken en maximaal 3 zakken tegelijk.

NB3 Als je de betonmolen moet huren en je kruiwagen (of je eigen kracht) is de beperkende factor, huur dan gewoon een wat kleinere betonmolen. In een molen van 145 liter kun je ook 2 zakken tegelijk mixen.
(Lees meer...)
Inekez1
4 maanden geleden
ronron1212
4 maanden geleden
De betonmolen hoeft echt niet in een keer leeg gestort te worden @Inekez1
Inekez1
4 maanden geleden
Klopt. Maar het is minder zwaar werk om 1 zak erin te doen en die in 1 keer in de kruiwagen te storten en dan nog een keer 1 zak erin, dan meteen 2 zakken erin en dan de helft van de inhoud in je kruiwagen storten en de halfvolle kuip weer rechtop moeten draaien.
ronron1212
4 maanden geleden
Pleisterkalk gaat niet in een cementmolen dat doe je iets anders mee

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding