Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik een binnendeur uit de scharnieren?

Ik ben vorig jaar verhuist en wil nu in 1 kamer laminaat leggen en diverse deuren verven (binnendeuren). Ik krijg alleen de deuren niet uit de scharnieren. Weet iemand hoe ik de deuren eruit krijg?

Picture for question
5 maanden geleden
686
ronron1212
5 maanden geleden
even foto van het scharnier
ronron1212
5 maanden geleden
Die moet je open draaien en dan omhoog tillen. Kan behoorlijk vast zitten dan heb je iemands hulp nodig die met stevig iets dat onder de deur past te helpen hem omhoog te drukken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Deur open doen en op tillen
(Lees meer...)
5 maanden geleden
teusvh
5 maanden geleden
Soms moet je even kracht zetten. Vergeet ook niet de pen goed in te vetten als je de deur weer terug hangt.
reus_lucius
5 maanden geleden
wij hebben al met 2 man getild deur komt niet los lijkt wel of deze vast is geroest of geplakd door oud vet. Dat in vetten was ik zowiezo al van plan een deur piept als een deur in een griezelfilm
Bordensteker
5 maanden geleden
“Deur open doen en optillen”: ja, daar komt het op neer, maar dat heeft de vraagsteller vermoedelijk al geprobeerd. Je moet dit met zijn tweeën doen.
Je helper houdt de geopende deur vast en beweegt die meerdere keren een klein stukje naar dicht en weer terug naar helemaal open. En tijdens dat bewegen probeer jij de onderkant van de deur wat omhoog te wrikken door er pakweg 30 cm vanaf de scharnierzijde een stevige schroevendraaier een stukje onderdoor te steken en die als hefboom te gebruiken. Je kunt ook het tapse deel van de kop van een hamer eronder duwen, waarbij de steel dus omhoog wijst, maar dan kun je alleen kleine draaibewegingen maken. Bij het kracht zetten kan de deur soms ineens verder omhoog schieten dan je verwacht en dan moet de helper de deur dus in bedwang kunnen houden.
Bordensteker
5 maanden geleden
Een zo piepende deur kan niet vastgeroest zitten want dan kun je hem niet open en dicht draaien. In de scharnieren kunnen wel metaal-op-metaal slijtgroeven zitten die het omhoog tillen flink bemoeilijken.
AndreM
5 maanden geleden
Gewoon een platte steenbeitel aan de kant van de scharnieren onder de deur doen, zo creëer je een hefboom en kan je met je voet op gaan staan
AndreM
5 maanden geleden
Of je draait de schroeven eruit, uit kozijn of deur , maakt niet zoveel uit

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding