Hoe zorg je dat de verf niet los laat nadat je je bloembak hebt gelijmd?

Het is een soort kunststof betonlook bloempot, hij was afgebroken en was erg lastig te lijmen/kitten. Heb dus vanalles geprobeerd, uiteindelijk met succes, alleen (wat ik wel had verwacht) blijft nu de verf niet mooi zitten.

Hoe los ik dit eenvoudig op?
Ik heb een foto bijgevoegd.

Picture for question
2 dagen geleden
Inekez1
2 dagen geleden
Wat voor kit heb je gebruikt en hoe lang heb je dat laten uitharden voordat je ging verven? En wat voor verf zit er nu op? Los van de verf die niet mooi is, vind ik sowieso het lijmwerk heel lelijk. Kun je de pot niet gewoon zodanig neerzetten dat deze lelijke kant niet in het zicht komt?
Alex1995
2 dagen geleden
Polymax lijm van bison, er stond op overschilderbaar. Mooi is het niet maar het hoeft geen schoonheidsprijs te winnen. Dat het blijft zitten was al een hele klus met dit rare materiaal. Geverfd met buiten muurverf ral9004 (zelfde als andere accessoires uit de tuin). Lijm heeft zeker 30u gedroogd
Inekez1
2 dagen geleden
Afhankelijk van voegdikte wordt geloof ik 24 tot 48 uur drogen/uitharden aangeraden bij polymax. Maar als ik het zo zie, zit er een dikkere laag kit op je pot dan wat men doorgaans als voeg gebruikt. Nu het mooi droog weer is, zou ik het nog even extra tijd geven om uit te harden. Je kunt de polymax trouwens ook glad schuren, gewoon met een blokje grof schuurpapier erover dan ben je de dikste klodders kwijt. Echter, de kit blijft altijd wat elastisch. Kans op barstjes houd je dan altijd met niet-elastische verf zoals muurverf. Ik zou de lelijke stukken wat opschuren, extra laten drogen / uitharden en dan gewoon een extra laagje van die muurverf erop. En het dan eens een seizoen aankijken. Als die hele pot van een soort kunststof is, heb je kans dat over een half jaar overal de verf loslaat en je sowieso opnieuw moet schilderen. Doe dat dan met primer en aflak die geschikt zijn voor kunststoffen.
Alex1995
2 dagen geleden
Dank voor je antwoord!

Antwoorden (1)

Verf laten hechten op gerepareerde bloempot:
Om de verf te laten hechten op de gerepareerde bloempot, zijn er een paar stappen die je kunt volgen:
Voorbereiding:
* Reiniging: Zorg ervoor dat de gerepareerde plek volledig schoon, droog en stofvrij is. Verwijder eventuele lijmresten of andere verontreinigingen.
* Schuren: Schuur de gerepareerde plek lichtjes met fijn schuurpapier om de hechting van de verf te verbeteren. Verwijder daarna het schuurstof.
* Primer: Breng een primer aan die geschikt is voor zowel het materiaal van de bloempot als de verf die je wilt gebruiken. Laat de primer volledig drogen volgens de instructies van de fabrikant.
Verven:
* Verf: Gebruik verf die geschikt is voor het materiaal van de bloempot en voor buitengebruik. Breng de verf in dunne lagen aan en laat elke laag volledig drogen voordat je de volgende laag aanbrengt.
* Afwerking: Breng indien gewenst een afwerklaag aan, zoals een vernis of sealer, om de verf te beschermen en de levensduur te verlengen.
Tips:
* Test de verf en primer op een onopvallende plek voordat je ze op de gehele bloempot aanbrengt.
* Zorg ervoor dat je in een goed geventileerde ruimte werkt.
* Volg de instructies van de fabrikant van de verf en primer nauwkeurig op.
Alternatieven:
* Naar een professioneel gaan: Als je het niet aandurft om de bloempot zelf te verven, kun je hem naar een professionele schilder brengen.
* Nieuwe bloempot kopen: Als de bloempot erg beschadigd is, is het wellicht eenvoudiger om een nieuwe bloempot te kopen.

Ik hoop dat dit helpt!
2 dagen geleden